Посрещаме 2016 г. с малка комета в небето

Пенчо Маркишки Последна промяна на 20 декември 2015 в 13:47 8949 0

Кредит Michael Jager

Кометата C/2013 US10 (Catalina) 7 декември 2015.

Кометата C/2013 US10 (Catalina) е открита на 31 октомври 2013 г. от програмата Catalina Sky Survey, имаща за цел откриване и проследяване на малки тела в Слънчевата система – комети и астероиди, както и откриване на близки до Земята такива обекти (near-Earth objects – NEOs). Програмата се изпълнява от две астрономически обсерватории, намиращи се в планината Маунт Лемън: Mount Lemmon Sky Center Observatory и на Маунт Бигълоу – Mount Bigelow Observatory до гр. Тусон, щата Аризона, САЩ.

Счита се, че кометата идва от облака на Оорт – от тъмните далечни предели на Слънчевата система. Тя се движи по отворена орбита, т.е. не е периодична и затова означението ѝ започва с буквата „C“.

От нашите географски ширини тази комета започна да се наблюдава от края на ноември 2015 г. До Коледните празници тя ще се движи бавно на фона на звездите от съзвездието Дева. Ще се открива ниско над хоризонта в посока изток-югоизток около три часа след полунощ, като към края на нощта кометата ще е вече по-високо над хоризонта. Нейната яркост обаче се оказа малко по-ниска от предвижданата до неотдавна – сега кометата е от 5.7-а видима звездна величина, което означава, че тя е на границата на възможностите за наблюдение с невъоръжено око. Поради това за откриването ѝ в небето е нужно да се използва бинокъл или малък телескоп. До края на годината изгревът на US10 (Catalina) ще настъпва все по-рано през нощта. В края на 2015 г. кометата ще изгрява около един час след полунощ. Яркостта ѝ също ще расте и поради това условията за нейното наблюдение ще се подобряват. Най-удобно C/2013 US10 ще се наблюдава през януари 2016, когато ще премине през съзвездията Воловар, Ловджийски кучета, Голяма мечка и Дракон. Ще се наблюдава най-удобно във втората половина на нощта.

На 15 ноември 2015 г. около 19:17 ч. официално време C/2013 US10 премина през перихелия си, т.е. през най-близката до Слънцето точка от своята орбита, на разстояние около 123.1 млн. км от нашата звезда. Най-близо до Земята кометата ще бъде на 17 януари 2016 – на разстояние около 108.4 млн. км. Очакваната яркост на C/2013 US10 тогава е около 5.5-а видима звездна величина, което означава, че в безлунни нощи кометата ще може да се забележи с невъоръжено око, ако наблюденията се извършват от места отдалечени от градски светлини. Разбира се, използването на бинокъл или на зрителна тръба остава препоръчително.

Актуални и по-стари фотографии на C/2013 US10 (Catalina) могат да бъдат разгледани на японският астрономически сайт aerith.net. Актуална информация за яркостта на наблюдаващите се сега комети е достъпна на адрес тук .

Description: C-2013_US10_(Catalina)_20-11-2015_06h_25cm_200dpi