Потенциално обитаема планета e открита само на 14 светлинни години от нас (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 17 декември 2015 в 15:02 8664 0

Кредит ESO

Обсерваторията ESO в северната част на Чили.

Открита е планета, което се намира в т.нар. "обитаемата зона" - област, в която условията на повърхността на планетата са близки до земните и допускат съществуването на вода в течно състояние. Планетите в обитаемата зона са благоприятни за живот.

Планетата, наречена Wolf 1061c, е най-близката до нас от този тип в познатата ни Вселена, само на 14 светлинни години от Земята.

Тя се намира в системата на червеното джудже Wolf 1061 и е забелязана от астрономи от UNSW Сидни, Австралия, съобщава сайтът на Университета.

Wolf 1061c е четири пъти по-тежка от Земята, тя е втората от трите планети в системата на звездата.

"Това е особено интересна находка, защото и трите планети притежават достатъчно малка маса, така че потенциално може да имат твърда повърхност, а средната от тях е в зоната, където е възможно съществуването на вода в течно състояние, а може би и живот" - заяви водещият автор на изследването д-р Дънкан Райт (Duncan Wright).

Източник: UNSW/Звезден атлас "Aladin sky atlas", разработен от CDS, Обсерватория Страсбург, Франция.

"Толкова е очарователно да погледнете към необятната шир на космоса и да си мислите за това, че в непосредствена близост до нас има една звезда - на практика съседка - до която може да има обитаема планета".

Досега са открити няколко планети по-близо до нас, отколкото Wolf 1061c, но никоя от тях не е в обитаемата зона.

Трите открити планети са в орбита около една малка, сравнително студена звезда и я обикалят съответно за 5, 18 и 67 дни. Масите на планетите са 1.4, 4.3 и 5.2 тази на Земята, съответно.

Най-далечната от тях планета само леко попада от зоната на обитаемост, а първата планета е твърде близо до звездата, за да бъде обитаема.

Статията ще бъде публикувана в Astrophysical Journal Letters. Може да свалите от тук текста в PDF формат.

Астрономите, направили откритието, са използвали данни от спектрографа HARPS, инсталиран на 3,6-метровия телескоп на Европейската южна обсерватория (ESO) в Чили.

"Нашата група е разработила нова технология, която подобрява анализа на данните от този точен инструмент, специално построен за търсене на планети и ние изследвахме данни от наблюдения, правени повече от десет години, на Wolf 1061," - коментира професор Крис Тини (Chris Tinney), ръководител на групата Exoplanetary Science в Университета UNSW.

Тези три планети в непосредствена близост до нас ще попълнят растящата група на твърди планети, обикалящи около студени звезди.

Червените джуджета са най-често срещаните звезди в нашата галактика, Млечния път.

Червените джуджета са по-студени, по-малки и по-тъмни от нашето слънце. Но това, че са толкова различни от нашето слънце, не означава, че не би могло да има живот около тях. Това означава само, че обитаемата зона - района в пространство, където може да съществува вода в течно състояние на повърхността на планетата - е по-близо до звездата, отколкото при нашето Слънце.

Някои астрономи смятат, че червени джуджета са 75% от всички звезди в галактиката. Това означава, че повечето от екзопланетите в нашата галактика са вероятно в орбита около червено джудже.

Преди време ви съобщихме за екзопланетата GJ 1132b, която е на 39 светлинни години от Земята и също обикаля около червено джудже. Новооткритата планета е още по-близо - само на 14 светлинни години.

"Близкото разстояние до Wolf 1061c дава добра възможност да се наблюдават тези планети, когато минават пред звездата. Когато това се случи, ще има възможност да се проучи атмосферата на тези планети и да се провери дали са благоприятни за живот" - каза съавторът на проучването д-р Роб Уиттенмайер (Rob Wittenmyer).