Повърхността на Марс е токсична за бактерии

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 юли 2017 в 15:00 10953 1

Кредит NASA / JPL-Caltech

Повърхността на Марс.

Ново проучване хвърля съмнение за възможността за живот на Марс. Защо? Изглежда, че повърхността на планетата може да е напълно необитаема за микробен живот, поне такъв, какъвто го познаваме, пише Invisiverse.

Съединенията в марсианската почва под въздействието на ултравиолетовите лъчи създават смъртоносна среда за живота на бактериите.

Това са изводите от научните изследвания на учените от Университета на Единбург, публикувани в Scientific Reports.

През 2008 г. сондата "Феникс" откри в почвата на Марс перхлорати - активни окислители, които способстват за разлагането на органични молекули. Някои учени смятат, че наличието на перхлорат в марсианската почва, ще помогне да се намери живот на Червената планета. Тези съединения понижават точката на замръзване на водата и могат да послужат като източник на енергия за бактериите. Изследователите отбелязват, че например амониевият перхлорат в момента се използва като ракетно гориво.

Изследователите решават да проверят как бактериите ще се почувстват на марсианската почва. За да направите това, учените взели бактерии Bacillus subtilis - един от най-често срещаните в земната природа - и добавят перхлорати.

След това изследователите ги облъчват с ултравиолетова светлина. Резултатите показват, че бактериите загиват два пъти по-бързо, ако сред тях има перхлорати. След прибавяне на други намерени в марсианска почва компоненти като железен оксид и водороден пероксид, бактериите умират 11 пъти по-бързо.

"Новите данни показват, че най-малко три съединения, открити в почвата на Марс под ултравиолетова светлина правят повърхността необитаема", - коментират авторите на изследването в статията.

Все пак учените отбелязват, че в резултат има нещо положително. Земните бактерии, които случайно са занесени на повърхността на Червената планета с космическите апарати бързо ще загинат, без да могат да "заразят" планетата. Освен това, учените не губят надежда да открият живот под повърхността на Марс.

PetarD

07.07 2017 в 16:29

Едни гледаха картофи в марсиански условия, на другите им умират бактериите.