23 април 2019
  •  Говорят медиците

Прахът от кометата е принудил апарата Розета да мине на безопасен режим

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 април 2015 в 15:2415570
Звездните сензори на Rosetta са маркирани в червено. Снимка: ESA / ATG Medialab

Представители на Европейската космическа агенция са съобщили, че сондата "Розета", проучваща кометата Чурюмов-Герасименко, е трябвало да мине на безопасен режим. Причината за това са трудности с комуникациите заради смушения, следствие от кометния прах. Това ще отнеме малко повече време, за да се възобновят нормалните научни операции, се пише в доклад на агенция.

В продължение на няколко месеца, "Розета" извършва серия от облитания на небесното тяло на различни височини и събира информация за него с приближаването на кометата към Слънцето. На 28 март, когато сондата е само на 14 километра от повърхността на кометата, връзката със Земята започна да изчезва и контролът се губи. За да се избегнат по-нататъшни проблеми, инженерите решават сондата да мине на безопасен режим.

Според ESA, основният проблем е неизправността на звездните сензори на "Розета". Този набор от сензори е вграден в много космически сонди и им позволява да се ориентират в космоса по звездите. Сега инженерите разбират, че тази технология може да не е оптимална за мисии до малки небесни тела като комети и астероиди, заради издигащия се от повърхността им прах. Неговите частици отразяват слънчевата светлина, която изглежда за датчиците като звезди.

Апаратът извършва маневрата още на 1 април 2015 като се измества на височина 400 километра над повърхността на кометата, а следващата сряда ще бъде на височина от 140 километра. Но пълното възобновяване на мисията ще изисква допълнително време и усилия.

Траектории на последните прелитания на Rosetta над кометата 67P / CG. Схема: ESA