14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Прасетата са били двигател на еволюцията на човешкото обоняние

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 юли 2015 в 12:3838690
Възрастно мъжко прасе. Снимка: trinifieds.com

Опитомяването на свинете е тласнало еволюцията на обонянието на съвременните хора в определена посока: за африканците миризмата на свинско останала неприятна, но не и за европейци и азиатци.

Група учени начело с д-р Кара Хювър (Kara Hoover) от Университета на Аляска Феърбанкс и професор Матю Коб (Matthew Cobb) от Университета в Манчестър са проучили как е еволюирало обонянието. За изследването им пише сайтът на Университета в Манчестър.

Учени са открили генетична мутация, която пречи на много хора да чувстват неприятната миризма на свинското месо. Изследването е представено в списание Chemical Senses.

Обонянието играе решаваща роля в човешките общности, тя е свързана с нашия вкус към храната, както и определянето на това, кой мирис ни е приятен и кой неприятен.

В носа ни има около 4 милиона клетки на обонянието, разпределени в около 400 различни вида. Съществува огромно генетично разнообразие в рамките и между човешките популации според нашата способност да определяме аромати. Всяка клетки на обонянието носи само един вид рецептор или "ключ" - миризмата се носи във въздухаи отключва "ключалката" и това активира клетката.

Обонятелната система на човека. Схема: 2012books.lardbucket.org

Изследователите анализирали геномите на 2224 души от 45 региони на планетата. Установено е, че обонятелният рецептор OR7D4 обикновено се среща в Африка. OR7D4 позволява на човека да помирише андростенона - феромон, който се произвежда от мъжките свине - нерезите. Той предизвиква неприятно усещане и разваля вкуса на свинското месо.

Оказало се, че хората в Европа и Азия имат други версии на гена OR7D4: жители на Евразия или не усещат андростенона, или им се струва приятен. Учените смятат, че тези промени са станали доминиращи след миграцията на древните хора от Африка. Най-често тези промени се срещат в Азия, защото там са и първите опитомени прасета. Тези промени в ДНК на древните хора, даващи им възможност да ядат свинско, а не да се отвращават от него им са помогнали да оцелеят.

Изследователите са проучили и как миризмата на свинско се е възприемала от неандерталците, чиито геном наскоро бе декодиран. Те открили, че неандерталците са смятали за неприятна миризмата на андростенон.

Сега учените работят с още 30 от обонятелните рецептори на човека и се опитват да разберат как древните хоминиди са възприемали различните миризми.