Предсмъртните снимки на Касини (видео)

Касини завърши своето историческо изследване на Сатурн

НаукаOFFNews Последна промяна на 15 септември 2017 в 17:34 12223 3

Кредит NASA / JPL-Caltech

Днес, 15 септември, Касини завърши мисията си на Сатурн.

Както беше предвидено, космическият кораб загуби контакт със Земята в 7:55 EDT или 14:55 българско време като направи съдбоносното си потапяне в атмосферата на Сатурн, слагайки край на своите 13-годишни обиколки.

"Сигналът от космическия кораб изчезна. Поздравления, това бе една невероятна мисия и невероятен космически кораб" - обяви Ърл Мейз (Earl Maize), ръководител на програмата за Касини.

"Това е последната глава на една невероятна мисия, но също така е едно ново начало", заяви Томас Цурбухен (Thomas Zurbuchen) от централата на НАСА във Вашингтон. "Откритието на Касини, чe Титан и Енцелад са океански светове промени всичко, разкривайки изненадващи места, където ви могло да има живот извън Земята".

Унищожаването на сондата в атмосферата на газовия гигант ще избегне биологичното замърсяване на Енцелад и Титан - спътниците на планетата, където учените не изключват съществуването на примитивен живот.

Както беше планирано, данните от осемте научни инструменти на Касини бяха изпратени до Земята. Учените ще изследват заключителните наблюдения на космическия кораб през следващите седмици и вероятно ще доведат до нови открития за Сатурн за образуването на планетата, еволюцията й и процесите, протичащи в нейната атмосфера.

Последни снимки

Това съставно изображение, направено от данни, получени от визуалния и инфрачервения спектрометър на Касини, показва, че космическият кораб на Сатурн навлиза в атмосферата на Сатурн на 15 септември, 2017.

Окончателните снимки на Касини включени в поредица, показваща ледената луна Енцелад, която се спуска зад Сатурн. Преди мисията е смятано, че този спътник е от плътен твърд лед, но Касини разкри, че има под повърхността си океан, в който е възможен живот .

Тази черно-бяла снимка горе е едно от последните изображения, направено от камерите на космическия кораб "Касини" на НАСА. Това е  поглед към нощната страна на планетата, осветена от отразената от пръстените светлина и показва мястото, в което космическият кораб ще навлезе в атмосферата на планетата няколко часа по-късно.

Изображението долу в естествени цветове е съставено от снимки в червено, зелено и синьо. Те са направени от камерите на Касини приблизително по същото време, когато визуалният и инфрачервеният спектрометър за картографиране на кораба направиха наблюдения на зоната на удара в термичната инфрачервена светлина.

Местоположението на влизането на Касини в атмосферата, което по това време на снимките е откъм нощната страна на планетата, ще се завърти на дневната страна по времето, когато Касини направи окончателното си потапяне в горните слоеве на атмосферата на Сатурн, слагайки край на забележителната си 13-годишна мисия на Сатурн.

Снимките са направени на 14 септември, 2017 в 19:59 UTC или 22:59 българско време (време на събитието за космическия кораб). Изображението е направена във видима светлина, използвайки широкоъгълната камера на космическия апарат "Касини" на разстояние от 634 000 километра от Сатурн.

Инженерите от Jet Propulsion Laboratory на НАСА в Пасадена, Калифорния, очаква последния сигнал от космическия кораб Касини, потъвайки в атмосферата на Сатурн. Източник: НАСА / JPL

Мисията "Касини" е съвместен проект на НАСА, ЕКА (Европейската космическа агенция) и Италианската космическа агенция. Лабораторията за реактивни двигатели, подразделение на Caltech в Пасадена, управлява мисията за дирекция "Научна мисия на НАСА" във Вашингтон. Cassini orbiter и неговите два бордови камери бяха проектирани, разработени и сглобени в JPL. Центърът за обработка на изображения е базиран в Института за космически науки в Боулдър, Колорадо.

Касини е една от най-успешните мисии на НАСА. Основната цел на проекта беше да проучи Сатурн, неговите пръстени и спътници.

За почти 300 обиколки около Сатурн апаратът направи значителни открития като морето с течен метан на Титан, най-големият естествен спътник на планетата и наличието на солена вода под ледената повърхност на Енцелад, друга сатурнова луна.

Мисията "Касини" е съвместен проект между НАСА, ЕКА (Европейската космическа агенция) и Италианската космическа агенция.

17.09 2017 в 11:26

Според мен има смисъл не с нещо бронирано, а с някакъв планер. Ветровете могат да го държат на височина колкото време си искаме. Там ветрове има, само трябва да се измисли начин да се ориентира в тях.

Стефан

16.09 2017 в 02:22

Хе! В интернета видях снимка, в която са видели Бенарови клетки в някакъв вихър, хем шестоъгълни. Много странно. Значи тая атмосфера е пълна мистерия, не просто мистерия. Следващия път трябва да пратят нещо бронирано, и с голяма батерия, та да види какво става вътре.

15.09 2017 в 18:18