18 декември 2017
  •  Говорят медиците

Предците на бозайниците са летели сред динозаврите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 август 2017 в 12:267690

В Китай откриха останките на живели преди 160 милиона години бозайници, които са живели по дърветата и са можели да планират във въздуха.

Описание на находката е публикувано в списание Nature.

Екип от учени от Университета в Чикаго и Музея по естествена история в Пекин намери представители на еволюционния клон изчезнали бозайници Haramiyidan. В открите екземпляри са добре запазени от кожените ципи между предните и задните крайници и скелетите с характерните особености на структурата на раменните стави и предните лапи.

Вероятно намерените изкопаеми, наречени Maiopatagium furculiferum и Vilevolodon diplomylos, са подобни на съвременните летящи катерици. Учените ги смятат за най-древните представители на летящите бозайници. Находките показват, че този начин на живот е възникнал у предшествениците на бозайниците 100 милиона години по-рано, отколкото у съвременните бозайници.

"Тези юрски бозайници са наистина първите планиращи", заяви в Science Daily Же-Ци Луо, професор по биология в Университета на Чикаго и автор на публикацията. "В известен смисъл те имат първите крила сред всички бозайници".

За разлика от летящите катерици и другите съвременни летящи бозайници, Maiopatagium furculiferum и Vilevolodon diplomylos не се хранят със семена, плодове и меките части на цъфтящите растения, които започват да доминират едва след периода Креда. Намерените животни трябва да са се хранели с папрати и части от голосеменни растения, например гинко.

Фосил на летящия предшественик на бозайниците Maiopatagium furculiferum. Zhe-Xi Luo/UChicago

Откритията показват, че бозайниците, които са живели заедно с динозаврите, са се адаптирали към околната среда на същото ниво като влечугите. По-рано се смяташе, че различията в анатомията им се дължат на ограничените им възможности за живот в няколко среди.

25 декември 2017 в 00:0010186