Предците на бушмените са се отделили от Хомо сапиенс преди 300 000 години

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 октомври 2017 в 00:10 12755 0

Кредит Pixabay

Новo сравнение на древна и съвременна човешка ДНК заключава, че Хомо сапиенс са се появили по-рано отколкото се мислеше, може би преди около 350 хиляди години. Африканските бушмени, като например тези, принадлежат към генетична линия, която е възникнала преди около 260 000 години, според изчисленията на учените.

Учени напълно разчетоха последователността на геномите на седем древни човека от Южна Африка на възраст от 300 до 2000 години.

Чрез сравнителен анализ на няколко древни и съвременни генома изследователите оцениха времето на разделянето на някои съвременни човешки групи и изчислиха, че това събитие е станало между 260 и 350 хиляди години, което означава, че нашият собствен вид трябва да се е развили в някакъв момент преди това.

Изследователският екип от Университета в Упсала, Швеция, университетите в Йоханесбург и Уитуотърсранд, Южна Африка открива, че докато ДНК на по-младите останки показват данни за смесване между различни човешки популации, генетиката на останките на младо момче от погребението Балито Бей, починало преди около 2000 години, показва, че последната му общ прародител с други африкански групи е преди около 300 000 години, съобщава Science news.

Статията е публикувана в Science.

Африка се смята за родина на съвременните хора, но в кои конкретни части на континента са се появили първите Homo sapiens, все още няма консенсул между учените. Според една хипотеза, това се е случило в Южна Африка, на мястото, където живеят койсаните - най-древните африкански популации. Те показват повече генетично разнообразие, отколкото всяка друга човешка популация. Сега койсаните включват две народности: "сан" (по-известни като бушмени) и "кой" (хотентоти). Генетичните характеристики на койсаните показват, че са били дълго време в изолация от останалите африкански популации. По-рано възрастта на предците на койсаните се оценяваше на повече от сто хиляди години.

Чрез проследяването на генетичните родословия на хората от народността койсан, експертите са отместили датирането на възникването на съвременния човек на отпреди 350 000 до 260 000 години

Авторите секвенират седем генома на хора, чиито останки бяха открити в различни части на провинция Квазулу-Натал на територията на днешна Южна Африка. Три проби принадлежат на древни ловци от каменната ера, тяхната възраст се оценява на 2 хиляди години. Другите четири са значително по-млади - възрастта им се оценява на 300-500 години.

Оказа се, че всички древни образци и един по-млад принадлежат на представители на койсаните, а три "млади" генома - на представителите на народите банту, които са дошли на мястото на пребиваване на койсаните преди между хиляда и две хиляди години и сега съставляват голяма част от населението на Южна Африка.

Използвайки генома от Балито Бей като референтен, учените го сравняват с вече известни геноми на съвременни и древни хора и изчисляват колко време ще е нужно, за да се достигне до съвременното ниво на разнообразие при честота на възникване на нови мутации 1,25 × 10-8 на поколение (т.е. около 20 нови мутации на геном). Оказа се, че предците на човека от Балито Бей и съвременните хора са се разделили преди 260-356 хиляди години, което е изненадващо, тъй като възрастта на съвременния вид човек Homo sapiens към днешна дата се оценява на 100-200 хиляди години.

Древните разделяния

В тази схема, която е въз основа на ново изследване на ДНК, Homo sapiens възниква като генетично различен вид между преди 350 000 и 260 000 години.

Екипът изчислява, че генетичното разделяне между койсаните и другите африканци настъпва преди около 260 000 години, малко след като възникват хората. След това койсаните се разклоняват на две генетично различни популации преди около 200 000 години. Неафриканските популации, долу вляво, се появяват преди само 100 000 години.

Дългосрочната изолация на койсаните се потвърждава не само на генетично ниво, но и на езиково ниво. Тези народи говорят на уникални цъкащи езици, подобни на които не се срещат никъде другаде на планетата.

Всичко това показва, че нашето африканско начало е по-сложно и дълбоко и има много какво да се изучава по този въпрос.