Предупреждение: След 100 години може да няма пеперуди и пчели

Учените предупреждават, че изчезват осем пъти по-бързо от бозайниците

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 февруари 2019 в 08:50 9746 0

Кредит Wikimedia Commons

Според първия глобален научен преглед насекомите могат да изчезнат в рамките на един век, ако техният бърз темп на спад се запази.

Някои мислят, че няма да загубим много с изчезването на тези буболечки, но учените ни предупреждават, че драматичният спад на броя на насекомите по целия свят ще се превърне в "катастрофална" загуба за природните екосистеми, пише ScienceAlert.

Наскоро публикуван преглед на 73 доклада за намаляване на насекомите по света установи, че над 40% от видовете насекоми са застрашени от изчезване. За сравнение скоростта на изчезване на местните видове е осем пъти по-голяма, отколкото при гръбначните животни като бозайници, птици и влечуги.

Изследването е публикувано Biological Conservation.

Насекомите играят решаваща роля в хранителната верига на животните, както и за опрашваните растения и рециклирането на хранителни вещества в околната среда. Ако изчезнат, заедно с тях ще си отидат и други животни и това ще стане фундаментален проблем за устойчивостта на един свят, в който можем да живеем.

„Работата ни разкрива драматични темпове на спад, които могат да доведат до изчезването на 40% от видовете насекоми по света през следващите няколко десетилетия“, пишат авторите на изследването  Франсиско Санчес-Байо (Francisco Sánchez-Bayo) от Университета в Сидни и Крис Уикхуйс (Kris Wyckhuys) от Университета на Куинсланд.

Според изследователите, основният двигател на този огромен спад е загубата на местообитания поради нашата все по-интензивната селскостопанска практика, включително използването на силни пестициди.

Използвайки данни от 73 исторически доклада, най-вече от Европа и Северна Америка,  двамата изследователи установиха, че „биоразнообразието на насекомите е застрашено в световен мащаб“.

"Ако не променим начина си на производство на храна, насекомите като цяло ще са на път да изчезнат след няколко десетилетия", пишат изследователите.  "Последствията за екосистемите на планетата ще са най-малко катастрофални".

Тъй като земята се обработва по-интензивно, отбелязват изследователите, местообитанията на насекомите се унищожават - голи полета заменят растителността. Екипът посочва като допълнителни фактори и нарастващата урбанизация, изменението на климата, замърсяването и нахлуването на все повече инвазивни видове, които се изяждат насекомите.

Изследваните области. Worldwide decline of the entomofauna: A review of its drivers

"Глобалното затопляне е увеличило популациите на някои пеперуди в Северна Европа, разширило географското им разпространение и причинило височинна смяна на някои видове, но популациите на половината насекоми по света намаляват в противовес на тази тенденция",  пишат учените.

Повишаващите се температури в умерените райони може да са благоприятни за някои видове, но в тропическите региони насекомите трудно понасят увеличаването на топлината.

Анализът разкри, че някои дневни и нощни пеперуди (остаряла класификация) и са едни от най-засегнатите популации, а животните, които се хранят с насекоми, вероятно ще са първите, които ще бъдат засегнати - птици, влечуги, земноводни и риби.

Голямо нощно пауново око - един от многобройните редки и защитени видове в района на Карадере. Снимка: Ваня Милева

Макар да има пропуски в изследванията по отношение на броя за някои видове насекоми, авторите на изследването твърдят, че няма причина да се смята, че тенденцията е обща за всички видове насекоми. За малък брой видове може да настъпи разцвет особено за хлебарки и домашни мухи, защото изчезват други насекоми техни врагове и конкуренти.

Всъщност, това тревожно развитие е част от това, което учените наричат съвременно масово измиране - значителен спад в броя на видовете за всички видове животни и растения в мащаб, случвал се само пет пъти през последните четири милиарда години.

Докато предишните масови изчезвания са били причинени от ледникови епохи и вулканични изригвания, това ще се дължи до голяма степен на човешката дейност, твърдят учените, и насекомите не правят изключение.

Ако не започнем сериозно да ограничаваме нашето въздействие върху планетата, бъдещето изглежда наистина мрачно. Изследователите призовават за огромна промяна в земеделските практики, преди да е станало твърде късно.