Преподавател забранява на студентите да използват лаптопи

Наука OFFNews Последна промяна на 02 януари 2016 в 16:00 10242 3

Тал Грос (Tal Gross), който е преподавател в Колумбийския университет, е решил през новата година да забрани на студентите си да използват лаптопи на неговите лекции. За неговото нестандартно решение съобщава The Washington Post.

Грос е взел решението си, докато изнасял лекция пред 85 магистри. Идеята без да иска му дал един от студентите. Той седял по-назад и тихо си щракал на лаптопа през цялото време. От време на време се усмихвал на екрана. Но почти не поглеждал към преподавателя.

Тал нямал избор - или трябвало да прекъсне цялата лекция, за да го изгони, или да направи това, което правят повечето преподаватели във висшите учебни заведения - да го игнорира. "В крайна сметка тези студенти са възрастни хора и им предстои финален изпит. Трябва ли да бъда и възпитател?", разсъждава Грос. "Когато аз бях студент - не толкова отдавна - никой не носеше лаптоп на лекциите. Записвах си на бележници, много от които все още стоят в офиса ми. Днес само няколко студенти си записват на ръка", добавя той.

Според преподавателя, тъй като повечето студенти могат да пишат на клавиатура много бързо, лаптопите ги подтикват да записват почти всичко, което той казва. "Но когато студентите се взират в екраните на своите лаптопи, нещо се губи. Студентите се отклоняват от това да са интелектуалци, които се вслушват един в друг, и се превръщат в обслужващ персонал, който записва поръчката", казва още Грос и допълва: "Лекцията трябва да бъде разговор, а не упражнение по диктовка".

Той подчертава, че тук не става дума само за неговото притеснение. Той цитира изследване на двама психолози (Пам Мюлер и Даниел Опенхаймер), които помолили 67 студента да гледат клипове с лекции. Половината от тях трябвало да си водят записки на лаптоп, а другата половина на хартия. След това на всички участници бил даден изпит. Тези, които си записвали на ръка, получили много повече точки на концептуалните въпроси, отколкото тези, които си записвали на лаптоп.

Клей Шърки (Clay Shirky), професор в Нюйоркския университет, наскоро също помолил студентите си да спрат да използват лаптопи на лекциите. Друго скорошно изследване го убедило да направи това. Неговото заглавие е: "Многозадачността на лаптопите пречи на обучението в залата както на използващите ги, така и на колегите до тях". В него екип изследователи от Канада открил, че лаптопите в залата разсейвали не само студентите, които ги ползват, но и студентите, които седят близо до тях. Което значи, че не само използващите лаптоп разглеждат Facebook-профила си, но и колегите зад тях също.

И двете изследвания предполагат, че специално в залата лаптопите всъщност пречат на обучението. "И няма нужда от различни изследвания, за да го разбереш. Просто е трудно да се съсредоточиш пред лаптоп. (Проверих си Twitter-а два пъти преди да довърша това изречение.) На всеки му е трудно да се съсредоточи, когато Интернет е само на един клик разстояние. Така че защо да носим разсейването в залата?", пише Тал Грос.

Наистина, лаптопите имат своите предимства. Лаптопът може да бъде по-лесно обезопасен, отколкото тетрадката. Лаптопът позволява на студентите - особено на тези, за които езикът на лекциите не е майчин - да проверяват различни думи и допълнителна информация в хода на работа. Но тези предимства със сигурност са потиснати от огромното привличане на Facebook и електронната поща.

"И така стигнах до решение за новата година: без повече електроника на лекциите. През първия ден ще опиша изследването, което е направено, и ще помоля студентите да оставят своите лаптопи и телефони. Някои от тях ще мърморят, но за тях ще е по-добре. Аз не съм Лудит (хора, които са се обявили против промените от Промишлената революция, а в по-общ смисъл хора, които са против иновациите - б.пр.). Без компютрите нямаше да мога да правя собствените си изследвания. Прекарвам цял ден пред компютър. Но огромните, променящи света предимства на компютрите трябва да се съпоставят с това, което плащаме. Ние се превръщаме в разсеяна нация, която непрекъснато щраква за малко на и-мейла или пък хвърля поглед на телефона. Не трябва да бързаме толкова да захвърлим химикалките и моливите", завършва Грос.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

03.01 2016 в 12:49

Преподаването е винаги диалог. В противен случай или едната страна не е заинтересована да научи нещо или другата - да преподаде познанията си. А диалогът е добър начин да установят дали се разбират.

02.01 2016 в 21:59

Напротив, точно тогава разговорът е интересен - когато едната страна знае, а другата е заинтересувана.
В нета има няколко известни сайта за онлайн лекции - Coursera, eDX и други. Колкото и да е учудващо, дори и там се получава диалог помежду студентите и с преподавателя - има дискусии, поставят се интересни въпроси.

02.01 2016 в 17:29

"Лекцията трябва да бъде разговор, а не упражнение по диктовка" - малко нелепо ми се струва да водиш разговор, по темата на който едната страна тепърва ще научава как стоят нещата. Разговорът е двустранен процес, нали?