През 1933 г. започва строителството на моста Голдън Гейт в залива на Сан Франциско

Ваня Милева Последна промяна на 05 януари 2023 в 00:00 6059 0

Мостът

Кредит Wikimedia Commons

Мостът "Златна врата", Голдън Гейт.

През 1999 г. на международното строително изложение в Лас Вегас се провежда конкурс, който определя десетте най-високи постижения в строителството на ХХ век. В тази десетка има само един мост. Известният мост "Златна врата", Голдън Гейт (Golden Gate).

Проливът Голдън Гейт не е широк, но работи като вход-изход за океанските параходи към най-голямото естествено пристанище в света и затова не може да се блокира. Затрудняват проектирането и изграждането и приливите и отливите, мъглата ... Но проблемът е решен - помагат „Новият“ курс на Рузвелт за изход от Голямата депресия, свежите инженерни и финансови решения.

Най-трудната задача е била да се изградят основите за южните пилоти. Работата се извършва от шлепове, безмилостно разтърсвани от океанските вълни. Строителите е трябвало да балансират върху тесни стълби, за да фиксират на върховете на стълбовете металните въжета с диаметър 91 сантиметра, усукани от 27 572 жици. Стълбовете, извисяващи се на 227 метра над водната повърхност дори при високи води, издържат на вертикално натоварване от 95 000 000 килограма на кабел и осигуряват окачване на мост с обща дължина почти три километра. До водната повърхност има най-малко 66 метра, което позволява на всички кораби да преминават под моста. За по-красиво мостът е боядисан с оранжево-червена боя. Изборът на цвят има и практическо значение: именно тези бои съдържат олово, което предпазва моста от ръжда, а мостът, все още боядисан по този начин, се вижда ясно в мъглата.

Мостът веднага се превръща в символ на града и остава такъв и до днес. „Голямата арфа под небосвода“ се използва усилено, пропускайки 120 000 автомобила на ден. Мостът се справя добре и със земетресенията. 

Golden Gate. Снимка: Public Domain Pictures

През лятото на 2020-та жителите на Сан Франциско споделят записи на "зловещия звук", който се носи от ремонтирания мост "Голдън Гейт". По същото време преминават силни ветрове през района на залива. Един потребител на Twitter описва звука като "тризвуков дисонансен саундтрак", а други съобщават, че са го чули от разстояние почти 5 километра.

Сайтът SF311, който предоставя аварийни услуги и информация за жителите на Сан Франциско, написа в Twitter, че парапетите, монтирани по велосипедната пътека на моста, са виновни за шума, позовавайки се на офицер от Калифорнийския магистрален патрул на моста Голдън Гейт.

Местният офис на Националната служба за метеорологични данни написа в Туитър, че в района са отчетени ветрове от запад-северозапад от 48 до 56 км/ч, с пориви до 67 км/ч. Докладват се дори по-силни ветрове в близките градове.

KQED съобщава, че новите пръти на металните парапети са предназначени да помогнат при устойчивост на вятър и са по-тънки от тези, които мостът е имал преди, позволявайки да премине повече въздух. Те са част от "необходимите" дългосрочни усилия, за да се направи 83-годишния мост по-аеродинамичен и да се гарантира неговата дългосрочна конструктивна цялост. Аеродинамичният тунел, който изпитва модернизацията на различни по сила ветрове вече показа, че парапетът може да бръмчи при определени условия.

И докато въздухът се втурва с високи скорости, той излъчва звук, не много различен от този на духовия инструмент.

Ефектът превръща моста в гигантски духов инструмент - може би най-големият в света.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !