22 октомври 2019
  •  Говорят медиците

През 1960 г. астрономът Франк Дрейк се опита да улови сигнали на извънземни цивилизации

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 април 2019 в 00:008890
Дрейк стои пред телескопа, който използва за провеждане на първото съвременно търсене на извънземен разум през 1960 г. (нарича го проект Ozma). Кредит: NRAO / NSF / AUI

На 8 април 1960 г. американският астроном Франк Дрейк започна проекта OZMA. Това е първият от серията експерименти на SETI, чиято цел е да търси признаци на живот в далечни планетни системи чрез междузвездни радиосигнали.

Програмата е кръстена на принцеса Озма, владетелка на измислената страна на Оз, вдъхновена от предполагаемата комуникация на автора на поредицата „Вълшебникът от Оз“ Лиман Франк Баум с Оз по радиото, за да научи за събитията, които се случват в Изумрудения град Оз.

Проектът за търсене на извънземен разум бе отразен в статии в популярните медии от онова време, като списание Time.

За програмата Дрейк използва радиотелескопа с диаметър 26 метра на Национална радиоастрономическа обсерватория в Грийн Банк, Западна Вирджиния, за да изследва звездите Тау от съзвездието Кит и Епсилон на Еридан с честота 1.42 GHz. И двете звезди са сред най-близките до Слънцето и по това време са били считани за едни от най-вероятните кандидати за наличието на обитаеми планети. Получената по време на радиосканирането информация се запазва върху филм за по-нататъшен анализ.

В продължение на четири месеца са получени 150 часа запис, като при анализа не бяха открити различими сигнали. Фалшив сигнал бе записан на 8 април 1960 г., но по-късно се установи, че е причинен от прелитащ самолет.

Приемникът е настроен на дължина на вълната 21 сантиметра, което съответства на излъчването на междузвездния водород. Предполагало се е, че тази вълна трябва да бъде един вид универсален стандарт и ориентир за цивилизациите, които се опитват да установят междузвездна комуникация.

Вторият експеримент, наречен Osma II, бе проведен в същата обсерватория от Бенджамин Зукерман (Benjamin Zuckerman) и Патрик Палмър (Patrick Palmer). По време на проучванията, продължила от 1973 до 1976 г., са изследвани повече от 650 близки звезди, но не са получени положителни резултати.