20 септември 2020

През 1976 г. на Марс каца Viking 2 и изпраща първите цветни снимки от Червената планета

| На този ден 03 септември 12910
Viking-2. Кредит: Wikimedia Commons

На тази дата, 3 септември, през 1976 г. безпилотният апарат Viking 2 каца на Марс и предава първите цветни снимки отблизо на повърхността на планетата.

Програмата "Viking" на НАСА включва изстрелването на два еднакви космически кораба - Viking-1 и Viking-2, които изследват Червената планета от ниска марсианска орбита, а също и повърхността й, където между другото са търсели и живот в почвените проби.

Всеки "Viking" се състои от орбитална сонда на околомарсианска орбита и спускаем апарат с автоматична марсианска станция.

Роботизираните марсиански станции Viking са първите космически апарати, които успешно работят на повърхността на Марс.

Модел на автоматичната марсианска станция. Кредит: Wikimedia Commons

Спускаемият апарат, оборудван със защитен челен екран, се отделя от орбиталната станция Viking-2 на 3 септември в 19:39:59 UT.

Той прави меко кацане на 200 км от кратера Мие в равнината Утопия в 22:58:20 UT (9:49:05 местно марсианско време) и веднага камерата започва да прави снимки на повърхността.

Панорамна снимка на равнината Утопия, направена от автоматизираната марсианска станция Viking-2. Кредит: Wikimedia Commons

Станцията Viking-2 работи на повърхността в продължение на 1281 марсиански дни, до 11 април 1980 г., когато се повреждат батериите й.

Първото цветно изображение, изпратено от Viking 2. Кредит: Wikimedia Commons