24 октомври 2020

През октомври "Розета" ще се опита да установи връзка със спускаемия модул на кометата "Philae"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 септември 2015 в 12:58 17080
Модулът Philae на повърхността на кометата и сондата "Розета" според концепция на художник.. Снимка: CNES/DUCROS David/ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM

Представителят на научния екип на Philae Коен Гойрц (Koen Geurts), заяви че "Розета" се връща към старата си орбита и ще се опита да възстанови връзката с апарата на кометата през октомври тази година.

Последният път, когато Philae отговори на сигнал от сондата бе в началото на юли тази година.

Както обяснява Коен Гойрц в блога си, след снижаването на орбита през август, "Розета" е лишена от техническата възможност да комуникира с Philae. В същото време, инженерите на немския аерокосмически център (DLR) са направили модел на сондата и модула с надеждата да намерят причината, заради която връзката с апарата Philae винаги е нестабилна и са разработили на начини за решаване на този проблем.

Гойрц признава, че всички опити да се включат част от инструментите на Philae и да накарат модулът да завърши научната си програма през юли тази година, са оказали неуспешни. След първия сигнал модулът просто не реагира, а вториеят само отчасти е неуспешен - учени успяха да накарат Philae да се свърже с "Розета".

Шестият и последен контакт се проведе на 24 юни и продължи 17:11 минути с непрекъснати прекъсвания на връзката. Данните в реално време показват, че температурите са се увеличили от -55 градуса по Целзий през май до -5 градуса по Целзий на 13 юни, че батерията се зарежда и дните на кометата стават все по-дълги.

Сега "Розета" е на разстояние от 400 км от повърхността на кометата Чурюмов-Герасименко, което се дължи на повишената активност на ядрото й. Това прави връзка с Philae практически невъзможна. Въпреки това, специалистите на DLR в средата на август са се опитали да се свържат с модула.

На 22 септември "Розета" ще започне проучване на опашката на кометата като разстоянието се увеличаване до 1500 км. Към края на октомври, "Розета" ще се приближи и ще се опита да възобнови връзката. Прогнозите сочат, че Philae трябва да започне да функционира до края на 2015 г., така че опитите за комуникация ще продължат.