16 октомври 2018
  •  Говорят медиците

Причината за измирането на динозаврите е маларията, според ново проучване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 март 2016 в 16:3235754

Причинителят на маларията е намерен в насекоми от преди 100 милиона години. Първите пострадали от тази болест, вероятно са били динозаврите. И това може да е причинило тяхното измиране.

Нов анализ на учени от Университета на Орегон праисторическия произход на маларията показва, че се е развивала в насекомите преди най-малко 100 милиона години, а първите гръбначни, засегнати от това заболяване са били вероятно динозаврите, съобщава сайтът на университета.

Новото проучване е публикувано в American Entomologist.

Маларията все още убива повече от 400 000 души годишно, често се смята, че има по-съвременен произход - от 15 000 до 8 милиона години и се причинява главно от един род от протисти (първаци - едноклетъчни или колониални примитивни организми), Plasmodium и се разпространява от комари.

Джордж Пойнар-младши (George Poinar, Jr.) и екипът му от Университета на Орегон са провели изследване на намерен в Доминиканската република фосил с комар, който е бил разпространител на малария от съвременен тип. Проучените фосили са на възраст около 20 млн години, но преносителите на по-ранен вариант на малария са били кръвосмучещи мушички, съществували преди 100 милиона години. Първите същества, които са били подложени на смъртоносната болест са били вероятно динозаврите.

Кръвосмучеща мушичка с маларийния причинител е едноклетъчен паразит, наречен Gregarinida. Снимка: Oregon State University

Пойнар младши смята, че прародител на маларийния причинител е едноклетъчен паразит, наречен Gregarinida, който лесно е можел да зарази насекомите. Изследователят представя хипотезата, че масовото разпространение на малария е предизвикало изчезването на динозаврите и е оставило сериозен отпечатък върху развитието и еволюцията на животните на Земята преди 65 милиона години. Динозаврите са измрели в рамките на няколко хиляди години и освен вулканичните изригвания и попадения на астероиди, вероятно и маларията е помогнала в унищожаването им.

В съвременния свят все още не е създадена ваксина, която да дава 100% гаранция за защита срещу причинителя на маларията, човешкият имунитет не може сам да ни защити от болестта. Пойнар се надява, че изучаването на историята ще помогне за намиране на решение на проблема с болестта и да предотврати смъртта на хиляди хора.

30.03 2016 в 06:33 4
"вероятно" x 3
"се смята"
"смята"
"представя хипотезата"

29.03 2016 в 22:50 3
Пацо е прав за всичко освен за едно, крокодилите са живяли заедно с тиранозаврите и са се заразили от тях и са пренесли маларията и в наши дни!

29.03 2016 в 20:42 2
Мисля, че измряха, защото атлантите откриха ловният сезон и великото им Народно събрание, забрави да гласува забрана на лова през част от годината? Това така подействува на фауната, че динозавър не остана жив. Помня, че пра-дядо имаше един Дино-куче, но и то умря - някой го застреля с бластер от кеф. Абе спорта понякога какво ли не прави? Твърдението, че са умрели от малария е тъжно...все едно биволица да умре, от ухапване на муха... Има си гьолове за киснене срещу мухите. Всъщност динозаврите умряха, заради войнственността на атлантите. Нес пряха да войнствуват и се наложи катаклизъм..от което я издухаха и динозаврите естественно...като гори сухото, гори и мокрото. Което показва, че космическият човек не еволюира като морал - все се намират войнственни твари да оплескат баланса в света. И идва момент апокалипсиса приключва с дисбаланса. но не може да отсее невинни от виновни... Оттам започва и наново живота. След динозаврите, дойдоха врабци, гущери, катерици, славеи, тигри, крокодили

29.03 2016 в 18:29 1
Маларията откога стана вирус?

Авокадото не е веганско!