15 декември 2018
  •  Говорят медиците

Приключи първата експедиция на археологическия проект „Черно море“

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 декември 2015 в 10:2323220
Снимка: moreto.net

Приключи първата експедиция на терен на един от най-големите международни морски археологически проекти, в които участва България, Морският археологически проект „Черно море“ (МАП „Черно море“) .

Проучването се проведе от 13 септември, неделя, до 16 октомври, петък, 2015 г. на площ 1000 км2. В експедицията участваха научноизследователските кораби „Aegaeo“ и „Номад“.

Данните, събрани по време на експедицията, ще бъдат анализирани през зимата на 2015 – 2016 г., а резултатите ще бъдат представени през пролетта на 2016 г. на сесиите на годишните археологически отчети на Националния археологически институт с музей към Българска академия на науките. Дълбоководните данни вече са предоставени на Центъра за подводна археология, гр. Созопол, в качеството му на представител на българското правителство.

Проектът е първото интегрирано археологическо проучване на българската акватория от подобен мащаб, което има за цел да проучи подводното културно наследство на България и да документира въздействието на човешката дейност през праисторическата и историческата епоха върху околната среда в региона.

Тригодишният проект, финансиран от фондация „Експедиции и образование“ (Expedition and Education Foundation), е първото съвместно начинание на Центъра за морска археология към Университет Саутхемптън и Центъра за подводна археология, България, като се реализира със съдействието на Националния археологически институт с музей към БАН, Университет Кънектикът, САЩ, Университета в Шодерторн, Швеция, и Гръцкия център за морски изследвания.

Макар и с основен фокус върху подводната археология, МАП „Черно море“ е междудисциплинарен проект, по който различни учени от авторитетни организации не само работят съвместно на борда на изследователските кораби, но и си сътрудничат в анализа и интерпретацията на събраните данни и в изготвянето на публикации по темата.

Черно море е считано за една от най-добрите подводни лаборатории в целия свят заради своите аноксидни (безкислородни) води, в които артефактите се запазват по-добре, отколкото в която и да е друга среда. Районът като цяло е от основно значение за историята на човешкото развитие и за разселването на праисторическите хора от Ранния палеолит насам.

През втората година фокусът ще бъде върху събиране и обработване на проби и по-подробно изследване на данните, получени през първата година на проекта. През третата година екипът ще проведе проучвания в избрани места, като ще използва най-модерна техника, включително дистанционно управляеми апарати (ROV), автономни подводни апарати (AUV) и пилотирани подводници