24 юни 2017
  •  Говорят медиците

Признаци на живот са намерени 10 км под Марианската падина

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 април 2017 в 09:0055990
Снимка: Oliver Plümper, Utrecht University

Международен екип учени откри следи от живот на 10 км под дъното на Марианската падина или на общо около 20 км дълбочина под морското ниво.

Изследователите са намерили доказателства за дейността на организми в образци от минерала серпентин от хидротермалните извори, съобщава Phys.org.

Марианската падина е най-дълбокият участък на световния океан. Най-ниската й точка е 10 994 метра под морското равнище. Предишни изследвания показват, че Марианската падина се е образувала в резултат на подпъхването на Тихоокеанската тектонична плоча под плочата Филипини, един процес, наречен субдукция.

В хода на това изследване учените извличат 46 проби серпентин близо до калния вулкан Южен Чаморо с помощта на дистанционно управлявани подводни апарати, наречени Remotely Operated Vehicles (ROVs).

Напречно сечение на зоната на субдукция на Марианската падина и вулканичната дъга. Източник: Hussong and Fryer, 1981

Серпентинът е минерал, който се образува, когато оливинът в горната мантия среща водата, избутана от зоната на субдукция. Такива реакции произвеждат метан и водород, които отбелязват изследователите, могат да се използват като източник на енергия за жизнената дейност на микроорганизми. Серпентинът се изтласква към повърхността на морското дъно с хидротермални извори, където изследователите го откриват.

След изследване на пробите учените установяват, че в минералите има следи от органичен материал, който е много подобен на произведения от микроби, обитаващи по-достъпни места. Това означава, че има живот дълбоко под повърхността, отбелязва екипът.

В предишни проучвания, бе установено, че серпентинът се формира на десет километра под дъното на падината.

По този начин се оказва, че това са следи от живи организми, обитаващи невероятна дълбочина под морското ниво - около 20 км.