"Призраците" на два изчезнали човешки вида все още се откриват в нашето ДНК

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 19 юли 2019 в 00:18 9423 0

Кредит wikipedia

Череп на древен хоминин, открит в Израел

Когато предшественикът на съвременния човек се е появява в Африка и започва да се разпространява из Евразия, той попада на много места, обитавани от по-стари хоминини - неандерталци и денисовци.

Те очевидно са се кръстосали помежду си, доказателства за което се открива в ДНК на съвременните хора.

Но се откриват и следи от древни, непознати хоминини, според ново изследване, публикувано в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Всички ние носим в себе си генетичните следи на тези събития на смесване", обяснява биологът Жоао Тейшейра (João Teixeira) от Университета в Аделаид. "Тези древни групи са били широко разпространени и генетично много разнообразни и са оцелели във всеки един от нас. Тяхната история е неразделна част от историята на човека."

След като анализират данните от литературата, Тейшейра и колегата му биолог Алън Купър (Alan Cooper), откриват двата "призрачни" прародители на съвременната ДНК. Първият е открит в ДНК от Евразия с помощта на изкуствен интелект по-рано пред 2019 г.

Вторият е описан през 2018 г., различна генетична структура, която се открива при населението на Флорес, Индонезия. Изглежда той е толкова различен от ДНК на съвременните хора, колкото са и неандерталците и денисовците.

Анализирайки внимателно тези генетични отпечатъци, биолозите успяват да проследят кога и къде може да са се случили тези кръстосвания.

"Всички съвременни популации имат около 2% неандерталско наследство", обяснява Тейшейра, "което означава, че смесването на неандерталците с предците на съвременните хора се е случило скоро след като те са напуснали Африка, може би преди около 50 000 до 55 000 години, някъде в Близкия изток".

Докато са се премествали още по-далече на Изток, към островите на Югоизточна Азия, те явно са се срещнали и с други групи.

"В района е имало поне три други древни човешки групи и предшествениците на съвременните хора са се смесили с тях, преди древните хора да изчезнат", пояснява Тейшейра.

Едната от тези групи са денисоцвите. Другите две остават непознати.

Първият непознат изчезнал хоминин, наречен ЕН1, е еднакво отдалечен генетично от неандерталците и денисовците. Предшественикът на всички азиатски и австралийско-папуански популации се е смесил с ЕН1 и в резултат 2,6 до 3,4 % от съвременните хора имат наследство от ЕН1.

Посоките на миграция и местата на смесване на предшествениците на съвременните човеци с други хоминини. Кредит: João Teixeira

Днес това генетично наследство е по-слабо, но все още може да бъде открито в ДНК на австралийските аборигени или на хората от Източна Азия. Това кара учените да предположат, че носителите на ЕН1 вероятно са обитавали районът на северна Индия, където групи прародители на съвременните хора, мигрирали към Азия, Австралия и островите Папуа, са ги срещнали (1 на картата).

Предшествениците на съвременните човеци изглежда са се смесили и с денисовците на няколко места като Източна Азия, Сунда и Филипините (2, 3, 4 на картата).

Доказателствата за ЕН2, изчезналият хоминин, с когото прадедите на съвременните човеци са се смесили на остров Флорес, са малко по-неясни. Този ген се проявява само ниски хора, живеещи около пещерата Лианг Буа, където е открит Homo floriensis. Така че ЕН2 е много по-тясно локализиран и някак се е запазил за 50 000 години, след като двете групи са се срещнали (5 на картата).

Необходими са още проучвания по този въпрос, но това определено показва колко заплетена е човешката история.

"Знаехме, че миграцията от Африка не е била проста, но изглежда много по-комплексна, отколкото сме предполагали", смята Тейшейра. "Районът на островите в Югоизточна Азия очевидно е бил заеман от няколко древни човешки групи, които вероятно са живели относително изолирано едни от други в продължение на стотици до хиляди години преди да пристигнат предшествениците на съвременните хора."

Източник: Science alert - The 'Ghosts' of 2 Unknown Extinct Human Species Have Been Found in Modern DNA