Прост кръвен тест ще предсказва поява на рак години преди първите симптоми

Антония Петрова Последна промяна на 07 юни 2017 в 08:18 7004 0

Нов тип неинвазивен тест за рак е дал обещаващи резултати по време на ранен стадий на проучване.

Това отваря отваря път за бъдеще, в което ще можем да извършваме скрининг на рак само с прост кръвен тест, съобщава Science alert.

Технологията включва сканиране на кръвта за следи от ДНК, разпространени от тумори, и е наричана още течна биопсия.

Проучването е публикувано в Journal of Clinical Oncology.

В момента най-успешният метод за регистриране на рак е биопсията - отрязване на малко парче от туморната тъкан за лабораторен анализ. Биопсиите обаче често са болезнени и инвазивни, а и човек вече трябва да е развил тумор или най-малкото да подозира неговото съществуване, за да се отреже част от него.

Ето защо учените работят по изобретяването на кръвни тестове, които могат да вършат същото, но без каквато и да било операция, плюс обещание за диагностициране на много по-ранен етап.

Да се открие рак в кръвта е възможно когато учените се фокусират върху елементи на ДНК, разпространени в кръвния поток от тумори. Те се наричат циркулираща туморна ДНК (ctDNA).

"Откритието ни показва, че цирулиращата туморна ДНК секвенция е възможна и може да предостави безценна информация за клинични взимания на решения, потенциално без каквато и да била нужда от проми от туморни тъкани", отбелязва водещият учен Педрам Разави (Pedram Razavi) от Memorial Sloan Kettering centre, който е представил резултатите на срещата на Американското общество по клинична онкология (ASCO).

Неговият екип използва кръв и тъканни проби от 124 пациенти с метастатичен рак на гърдата, рак на белите дробове и напреднал рак на простата. Сканирани са проби от 508 различни генни мутации, преминали са през специфични участъци на генома над 60 000 пъти. Според учените този метод създава 100 пъти повече данни от останалите методи на секвениране.

За да установи дали този метод може да улови туморна ДНК в кръвта, екипът сравнява резултатите от тях с тъканни проби и генетичен материал от собствените бели кръвни тела на пациентите.

"Комбинираният ни анализ на фрагментираната ДНК в кръвния поток, която не е свързана с клетки (cell-free DNA) и ДНК на белите кръвни клетки позволява идентификацията на туморна ДНК с много по-висока точност, а дълбокото секвениране също ни помага да открием тези редки туморни фрагменти ДНК", обяснява Разави.

Учените са засекли 864 генетични промени в три типа рак в тъканните проби, както и около 73% от тези в кръвните тестове. В 89% от пациентите те откриват най-малко една мутация и в туморните тъкани, и в кръвта. При рака на гърдата, за който течните биопсии са по-доказани, нивото на успех е било 97%.

Огромното предимство да се разполага с чувствителни тестове на циркулираща туморна ДНК (Circulating tumor DNA - ctDNA) е шанс за откриване на рак години по-рано, отколкото е възможно с биопсия, като така се улавя много преди да има време да се разпространи из тялото.

Новият метод е разработен от учени на геномната компания Grail, посветена в засичането на рак на ранен етап, която е финансирана от филантропи като Джеф Безос и Бил Гейтс.

Марк Лий (Mark Lee) от Grail, който е един от съавторите на проучването, коментира пред Ройтерс, че компанията му планира да използва тези нови тестове в събиране на по-обширни данни от стотици хиляди хора, както с, така и без рак.

Макар резултатите засега да са обещаващи, екипът се нуждае от много по-голямо проучване преди технологията да се превърне в инструмент за ранно засичане, от който всички да се възползваме за рутинни проверки.