13 декември 2018
  •  Говорят медиците

Прототипът на европейската совалка успешно завърши първия си полет (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 февруари 2015 в 10:3121920
Снимка: ЕКА

Прототипът на универсалния космически минисамолет IXV (Intermediate eXperimental Vehicle или междинен експериментален летателен апарат) е преминал успешно първия си изпитателен полет, приводнявайки се на вълните на Тихия океан, съобщи ЕКА.

По външен вид IXV прилича на малка версия на американска космическа совалка: дължината му е само около 5 метра, а теглото - около два тона. Захранването на апарата се осъществява с помощта на акумулатори. Също така, е оборудван с топлозащитни покрития и 300 сензора, които информират оператора за нагряване.

Максималната височина, на които устройството може да се издигне е 450 километра, максималната скорост, която може да се развие - 7.7 километра в секунда. На базата на този апарат експертите на Европейската космическа агенция (ЕКА) планират да създадат транспортен космически кораб за многократна употреба.

IXV стартира заедно с ракетата-носител Vega от космодрума Куру във Френска Гвиана, 11 Февруари 2015 в 13.40 GMT. Самолетът се отдели от ракетата-носител на височина от около 320 километра и се издигна още 100 км вече използвайки собствените си двигатели.

При обратното навлизане в атмосферата скоростта на апарата достигна 7,5 км в секунда. В последния етап от полета е активирана парашутна система, която е осигурила мекото кацане.

"Европа успява отлично да достигне орбитата, обаче ние малко изоставаме от другите космически държави, когато стане непосредствено въпрос за връщане от орбита, – коментира Джорджио Тумино (Giorgio Tumino), администратор на проекта. – Сега искаме да затворим цикъла, т.е. да създадем технологии, които не само ще позволят да отидем в космоса, да останем там, но и да се върнем на Земята."

Специалистите на ЕКА вече са одобрили следващия модел на космически самолет, наречен Pride ("Гордост"): конструкцията му е много подобна на IXV. Този безпилотен апарат ще се отправи на първия си полет през 2020.

Космически самолет от този вид в бъдеще ще бъде в състояние да обслужва спътници, които вече са на орбита, както и да действа като краткосрочна лаборатория за наблюдение на Земята, за изследвания на високите слоеве на атмосферата и за експерименти в условията на микрогравитация.

10 декември 2018 в 10:454954