Проверете компаса си: Магнитният северен полюс се движи със 150 м на ден

НаукаOFFNews Последна промяна на 06 февруари 2019 в 00:14 23388 0

World Magnetic Model 2019

Северът вече не е точно там, където беше преди.

Северният магнитен полюс на Земята се движи толкова бързо през последните няколко десетилетия, че според учените действащите оценки вече не са достатъчно точни за прецизна навигация.

В понеделник бе издадена актуална информация за това къде всъщност се намира магнитният Север, почти година преди изтичането на графика за подмяна на картите за навигация, съобщава phys.org.

Магнитният северен полюс се премества с около 55 километра годишно. Той пресече международната линия на датата през 2017 г. и напусна канадска Арктика се „втурна” по към Сибир с около 150 метра на ден.

Постоянната промяна е проблем за компасите в смартфоните и потребителската електроника. Самолетите и корабите също разчитат на магнитните полюси, обикновено като резервна навигация. GPS-системите не са засегнати, защото се базират на сателитите.

Положението на магнитния север е важно за военните, НАСА, въздухоплаването. Дори имената на летищните писти се основават на посоката им към магнитния север и техните имена се променят, когато полюсите се движат. Например, летището в Феърбанкс, Аляска, преименува пистата 1L-19R на 2L-20R през 2009 година.

Американската Национална океанска и атмосферна администрация (National Oceanic and Atmospheric Administration - NOAA) обикновено актуализира местоположението на магнитния северен полюс на всеки пет години през декември, но тази актуализация се наложи да бъде направена по-рано поради по-бързото движение на полюса.

Движението на магнитния северен полюс "е доста бързо", заяви геофизикът от Университета на Колорадо Арно Чулиат (Arnaud Chulliat), водещ автор на новоиздадения Световен магнитен модел (World Magnetic Model).

Карта на деклинацията WMMv2 2019

От 1831 г., когато е измерен за първи път в канадска Арктика, магнитният север се е преместил на около 2300 км към Сибир. Неговата скорост скочи от около 15 км годишно до 55 км годишно от 2000 г. насам.

Причината е турбуленцията във външното ядро ​​на Земята. В ядрото на нашата планета съществува горещ течен океан от желязо и никел, чието движение генерира магнитното поле, обяснява геофизикът от Университета на Мериленд Даниел Летроп (Daniel Lathrop), който не е бил част от екипа, наблюдаващ магнитния северен полюс.

„Съществуват промени, сходни с метеорологичното време”, коментира Латроп. „Можем да го наречем просто магнитно време”.

Магнитният южен полюс се движи далеч по-бавно от северният.

WMMv2 2019 Карта на общата интензивност

Най-общо магнитното поле на Земята отслабва, което кара учените да прогнозират, че в крайна сметка Северният и Южният полюс ще разменят полярността си. Това се е случвало много пъти в миналото на Земята, но не и през последните 780 000 години.

"Не става въпрос дали ще се разменят, въпросът е кога ще се разменят", отбелязва Латроп.

Когато полярността се обърне, това няма да стане като обръщане на монета, а ще продължи 1000 или повече години, казват специалистите.

Според Латроп това ще се случи по-рано, а не по-късно, белези на това са отслабеното магнитно поле и областта над Южния Атлантик, която вече е обърната под повърхността на Земята.

Това може да притеснява някои птици, които използват магнитните полета за навигация. А цялостното отслабване на магнитното поле не е полезно за хората и особено за спътниците и астронавтите. Магнитното поле предпазва Земята от опасната космическа радиация, коментира Латроп.