Публикувана е най-голямата астрономическа база данни

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 януари 2019 в 00:00 4867 0

Кредит Pan-STARRS Observatory

Публикуван е втория каталог от данни, събрани в продължение на четири години работа от екипа на проекта Pan-STARRS.

Каталогът с размер от 1,6 петабайта, което го прави най-голямата астрономическа база данни, публикувана някога, според сайта на Института за космически изследвания с космическия телескоп Hubble (Space Telescope Science Institute - STScI)

Автоматичната система Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System - система от телескопи за панорамен обзор и бърза реакция) ще се състои от четири телескопа със системата на Ричи-Кретиен с огледала с диаметър 1,8 метра всеки и 1,4-гигапикселова CCD камера, разположени на върха на вулкана Мауна Кеа на остров Хавай. В момента са пуснати в експлоатация два телескопа (PS1 и PS2), още два са в процес на изграждане. Целта на програмата е наблюдение на непериодични променливи обекти, като експлозии на свръхнови и на гама-лъчи, метеорити, космически отпадъци, кафяви джуджета, комети и потенциално опасни за Земята астероиди до 24,5 звездна величина.

Мозаечен образ на Млечния път, съставен от изображения на телескопа Pan-STARRS 1.  R. White (STScI) and the PS1 Science Consortium

Първият телескоп на системата Pan-STARRS 1 започна системни наблюдения през май 2010 г. в оптичния и близкия инфрачервен диапазон на електромагнитния спектър. През четирите години на експлоатация телескопът успя да наблюдава 12 пъти цялата достъпна област на небесната сфера, използвайки 5 различни светлинни филтъра.

През декември 2016 г. бе публикуван първият каталог с данни и сега Институтът за космически изследвания с космическия телескоп, съвместно с Астрономическия институт в Хавай, издаде втория каталог с данни на Pan-STARRS DR2, съдържащ изображения на около три милиарда отделни източника на светлина като звезди, галактики и други обекти. Общият размер на новия каталог е 1,6 петабайта, което го прави най-голямата астрономическа база данни, публикувана някога, което надвишава 30 хиляди пъти общия размер на всички текстове в Уикипедия.

„Проучването Pan-STARRS1 позволява достъп на всеки до милиони изображения и каталози, съдържащи точни измервания на милиарди звезди, галактики и движещи се обекти“, обяснява д-р Кен Чамбърс (Ken Chambers), директор на обсерваториите на Pan-STARRS. „По време на търсенето на близки до Земята обекти, Pan-STARRS направи много открития от Оумуамуа, преминаващ през нашата Слънчева система, до самотни планети между звездите, тя картографира праха в три измерения в нашата галактика и откринови потоци звезди и откри нови видове експлодиращи звезди и далечни квазари в ранната вселена. Надяваме се, че хората ще открият всякакви неща, които сме пропуснали в този невероятно голям и богат набор от данни".

Каталогът е достъпен онлайн за всички астрономи и наблюдатели от целия свят, самите данни се съхраняват в Архива за космически телескопи на името на Барбара Микулски (Barbara A. Mikulski Archive for Space Telescopes -  MAST). Сенаторът Барбара Микулски е американски политик с най-продължителната кариера на конгресмен стед жените в историята на САЩ.

Снимките от Pan-STARRS DR2 позволяват на всеки желаещ да открие неизвестен досега астероид или комета, да открие експлозия на свръхнова или да проследи промените в яркостта на променлива звезда или далечен квазар, което може да помогне да се разбере разстоянието до други галактики или да научи повече за процесите в ранната Вселена.

"Поставихме Вселената в кутия и всеки може да я види“, коментира инженерът на базата данни Конрад Холмберг (Conrad Holmberg).