24 май 2019
  •  Говорят медиците

Публикувани са нови доказателства за обитаемостта на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 август 2017 в 00:3552391
Изглед от камерата Mastcam на марсохода Curiosity показва място с мрежа от видими минерални жили, разположени под горната част на скалния хребет на планината Шарп. Инструментът APXS на Curiosity откри необичаен материал с високи концентрации на германий в кратера Гейл. Снимка: NASA

Учени откриха признаци на възможно съществуване на живот на древния Марс.

Изследването е публикувано в списание Journal of Geophysical Research: Planets.

Нови данни, събрани от марсохода Curiosity показват възможна хидротермална активност в кратера Гейл на Червената планета. Това разширява разнообразието от подходящи условия на живот, се съобщава в новото проучване, цитирано от сайтът на Американското геофизично общество.

Белег за активна хидротермална дейност в миналото е повишеното съдържание на цинк и германий в този район, според  специалистите.

Концентрациите на цинк и германий в седиментните скали в района на кратера Гейл са 10 до 100 пъти по-високи от тези за останалата част от повърхността на Марс.

Подобни екстремни хидротермални източници на Земята, също богати на цинк и германий, служат като местообитание на примитивни организми. Вероятно, според авторите, подобни създания биха могли да са живели на Червената планета в миналото и е възможно техни следи да бъдат намерени.

Възрастта на кратера Гейл, който има диаметър повече от 150 км, се оценява на 3,5 милиарда години, дъното му е запълнено с много ерозирали седиментни скали. В древни времена най-ниските части на кратера са били пълни с вода. В центъра му е връх Шарп (Eolide), с височина 5,5 километра.

Марсоходът на НАСА Curiosity достигна Червената планета на 26 ноември 2011 г. и кацна на Марс на 6 август 2012 г. в района на кратера Гейл. Това е третият марсоход, стартиран от НАСА.

PetarD
28.08 2017 в 20:45 1
На 26 ноември, 2011г. е изтрелян, а не я че тогава я е достигнал.