29 май 2017
  •  Говорят медиците

Ранната Земя е била покрита открай докрай с глобален океан

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 май 2017 в 09:4318700
Снимка: Stuart Hay/Australian National University/PA Wi

Земята преди 4,4 милиарда години е била без планини и почти изцяло покрита с вода само с няколко малки острови, сочи ново проучване, цитирано от New Scientist.

Изследването е публикувано в Nature Geoscience.

Учените стигнаха до това заключение след анализ на малки минерални зърна циркон от район на Западна Австралия, съдържащ най-старите скали открити някога.

"Историята на Земята е като книга с изтръгната първа глава без никакви оцелели скали от най-ранния период, но ние използвахме тези остатъчни фрагменти от циркон да се изгради профил на света по това време", обяснява водещият изследовател Антъни Бърнам (Antony Burnham) от Австралийския национален университет.

"Нашето изследване показва, че не е имало планини и континентални сблъсъци по време на първите 700 милиона години. Земята по това време е била много по-тихо и скучно място", заяви той. "Има сериозни прилики на циркона от видовете скали, преобладаващи през следващите 1,5 милиарда години, което предполага, че на Земята й е трябвало дълго време, за да се превърне в планетата, която познаваме днес".

Екипът провежда проучване на зърната циркон и установява, че са създадени от топенето на стари вулканични скали, а не на седименти.

"Разтопяването на седименти е характерно за големите континентални сблъсъци като Хималаите, но се оказва, че такива събития не са се случвали по време на тези ранни етапи от историята на Земята", разказва Бърнам.

Зърната циркон са запазени в скали пясъчник в Джак Хилс, Западна Австралия, от времето, когато Земята е само на 160 милиона години.

Новото изследване подкрепя теорията за "студената ранна Земя", която предполага, че по това време нашата планета е била хладно и спокойно място.

Този студен и тих период е последван от друг, екстремен - тежка бомбардировка от комети и астероиди преди 4.1 до 3,8 милиарда години.

Смята се, че бактериалният живот се е появил на Земята в края на бомбардирането преди около 3,8 милиарда години.