Рапторите не са ловували в страховити глутници, както в "Джурасик парк"

Ваня Милева Последна промяна на 09 май 2020 в 00:03 11651 0

(Jurassic Park/Universal Pictures

Думата "раптор" олицетворява образа на коварни страховити бързи и ловки динозаври, дебнещи плячката си с интелигентност, подобна на вълчите глутници.

Но онази смазяваща кръвта сцена в кухнята от Джурасик парк, която направи тези праисторически същества толкова запомнящи се, изглежда все по-невероятна под натиска на новите научни доказателства.

Първо, люспите им на влечуги отстъпиха на перата (да не говорим за техните звуци, издавани във филма, които всъщност се издават от костенурките, докато правят секс).

Сега, изглежда, тези динозаврие вероятно също не са били социални животни, ловуващи на глутници, поне съдейки по зъбите им.

"Проблемът с тази идея е, че живите динозаври (птици) и техните роднини (крокодилите) обикновено не ловуват в групи и рядко някога ловуват плячка, по-голяма от тях самите", обясни палеонтологът Джоузеф Фредериксън (Joseph Frederickson) от Университета в Уисконсин Ошкош.

До идеята, че те може да са ловували на глутници, се стига, за да се обясни как тези хищници с размери на вълк са се хранели с плячка, много по-голяма от тях самите, например с масивния телентозавър.

Фредериксън и колегите му анализират зъбите на вида раптори Deinonychus antirrhopus, за да намерят улики как наистина рапторите са хващали плячката си. Този вид, който може да израсне до 3,4 метра дължина и е живял през ранния период на Кредата в Северна Америка преди около 115–108 милиона години.

Реконструкция на Deinonychus antirrhopusКредит: Fred Wierum/Wikipedia/CC BY-SA 4.0

Социалните животни, които ловуват заедно, полагат родителски грижи. Това означава, че малките споделят същата храна като възрастните в групата. А при видовете, които не ловуват на групи, храната на младите животни се различават от тази на възрастните - тъй като младите не са способни да улавят същата плячка, обясняват авторите в изследването.

Например за съвременните видове крокодили се знае, че преминават от храна, състояща се предимно от насекоми като младежи, а по-късно  започнат да разчитат повече на риби и ракообразни като възрастни и дори по-големи сухоземни животни.

Изследователите могат да открият тази промяна в диетата в състава на техните зъби, чрез промяната на нивата на изотопа въглерод-13.

Фредериксън и колегите му откриват, че зъбите на D. antirrhopus от периода Креда също имат еквивалентна промяна между малките зъби на по-младите животни и по-големите зъби на възрастните. Изследователите извършват анализ на 20 зъба на D. antirrhopus с различни размери, от две места.

"Зъбите на малките и големите животни нямат еднакви средни стойности на изотопите на въглерода, което показва, че са се хранели с различни храни", обяснява Фредериксън. "Това означава, че младите не са били хранени от възрастните. Ето защо смятаме, че във филма Джурасик Парк грешат по отношение на поведението на рапторите."

Реконструкция на Deinonychus antirrhopus с плячката му. Кредит: Emily Willoughby/Wikipedia/CC BY-SA 4.0

В момента няма достатъчно проби за зъби на D. antirrhopus, за да се анализира по-ефективно идеята за самотния ловец, но това е убедителна улика. Проучване от 2007 г. откри доказателства, че поне един раптор е убит от друг - което не е нещо, което предполага сътрудничество, макар и да не е достатъчно, за да го изключи.

Изследователите смятат, че стилът на лов на рапторите е по-близък до този, наблюдаван при съвременните комодски варани, който е доста по-малко романтичен хищник, но все пак доста впечатляващ. Тези животни са способни да свалят водни биволи десет пъти по-големи от тях.

Но въпросите все още остават, така че с нетърпение очакваме да видим какви нови доказателства ще променят нашето разбиране за рапторите след това.

Справка: Ontogenetic dietary shifts in Deinonychus antirrhopus (Theropoda; Dromaeosauridae): Insights into the ecology and social behavior of raptorial dinosaurs through stable isotope analysis, J.A.Frederickson, M.H.Engel, R.L.Cifellicd, Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology. https://doi.org/10.1016/j.palaeo.2020.109780