Растение мами бръмбар да разпространява семената му, като ги маскира като изпражнения (видео)

Наука OFFNews Последна промяна на 06 октомври 2015 в 15:30 6199 0

Кредит Joseph Douglas Mandla White

Семето на C. argenteum от ляво, заблуждава торния бръмбар изглеждайки и миришейки на дарадонка от антилопа (от дясно)

Растенията понякога може да "надхитрят" животните: семената на тревисто растение имитират изпражнения от антилопа, за да заблудят торните бръмбари да ги транспортират и да ги засаждат.

Семената на Ceratocaryum argenteum са дълги по 1 см, кръгли и кафяви - точно каквито са дарадонките на малка антилопа, наречена bontebok. Освен това семената са ароматизирани със силно летливи съединения, които се откриват и в изпражненията на растителноядните животни.

Джеръми Миджли (Jeremy Midgley) от университета в Кейптаун, ЮАР и колегите му твърдят, че растението, което е ендемично (т.е. среща се само на това място) за резервата De Hoop Nature Reserve, е от най-добрите известни до сега примери, при които растения заблуждават животни да им помагат за разпространението на семената им.

Миджли смятал, че семената се разпространяват от полски мишки. Но когато екипът му заложил камери, за да изследва това, те открили, че гризачите не проявявали никакъв интерес към тези семена. Вместо това, кадрите уловили торни бръмбари, които търкаляли и заравяли семената.

Както говори и името, торните бръмбари много си падат по изпражнения, които обикновено събират и оформят като топка, която търкалят и заравят като хранителен запас или за да снесат яйцата си в нея.

Торният бръмбар лесно бива заблуден от едно растение. Снимка: Joseph Douglas Mandla White

Учените пръснали по земята 195 семена, белязани с флуоресцентен маркер, за да наблюдават какво се случва с тях. В рамките на 24 часа, торните бръмбари взели повече от 25% от тях и ги заровили, обикновено на около 25 см от мястото, където са ги намерили.

Когато учените анализирали летливите вещества, произвеждани от семената, те били смаяни от разнообразието на молекули, които открили и тяхното сходство с тези, които се установяват в изпражненията от антилопа. Семената на това растение произвеждали 300 пъти повече летливи съединения в сравнение със семена от други членове на същото семейство.

Сходството в миризмата не се дължи на факта, че антилопата bontebok се храни с тази трева, тъй като растението има неприятен вкус. Вместо това е развило оригинална стратегия, с която да привлича и да се възползва от услугите на бръмбарите.

"Става дума за една дълга химична еволюция, накарала бръмбарите да свършат тази работа," разказва Миджли.

Това не е единственият организъм, който е открил колко полезно е да изглеждаш като екскремент: младите гъсеници на пеперудата Papilio xuthus (Asian swallowtail butterfly) се маскират на птичи изпражнения и така се предпазват от хищници. Някои паяци от род Phrynarachne (bird-dung crab spider) също имитират птичите изпражнения не само на вид, но и на мирис, вероятно, за да се защитят от хищници и да привлекат плячка, като мухи.

Разпространение чрез измама

Мимикрията при растенията е често срещана, когато става дума за привличане на опрашители: много орхидеи не произвеждат нектар, но наподобяват други растения, които произвеждат, за да привлекат насекоми. Пчеловидната орхидея наподобява женска пчела и така подмамва търтеите да се опитат да копулират с цвета и.

Заблудата по отношение на разпръскването на семената е много по-рядка, тъй като за животните е сравнително лесно да установят дали има някакво възнаграждение, например плод. Някои растения произвеждат цветни, но твърди семена, които изглеждат като горски плодове, но те не могат да заблудят птиците, твърди Миджли. Всъщност някои от тях са отровни и цветовете може би действат по-скоро като предупреждение.

"Смятам, че това е един от най-добрите, ако не и най-добрия пример за измама при разпространението на семената," твърди той.

Да те измамят, ако си бръмбар, може да има сериозна цена, тъй като при това се изразходват много усилия да се търкаля семенцето, но това не е фатално, тъй като те откриват измамата преди да са снесли яйцата си вътре. Миджли смята, че би било трудно на бръмбарите да еволюират така, че да избегнат този капан, при условие, че при това не губят чак толкова, колкото растението печели.

Може да се очаква, че заблудата на торните бръмбари е по-често срещана в саваната, където има много растителноядни и много повече изпражнения. Но това съвсем не е така.

Миджли предполага, че когато има прекалено много изпражнения, е много по-малко вероятно бръмбарите да объркат семената с дарадонка. "Смятам, че в резервата De Hoop Nature Reserve вероятно има оптимално количество животни и торни бръмбари - без те да са прекалено много, така че семената да не могат да се разпръснат по този механизъм."

Изследването показва, че мимикрията при растенията, при която се използват услугите на насекомите е много по-често разпространена, отколкото се е считало до сега, смята Николас Вереекен (Nicolas Vereecken) от Университета Libre de Bruxelles в Белгия. Той също представя все още непубликувани открития, които предполагат, че стършелите в Китай биват мамени да разпространяват семена, които имитират тяхната плячка. "Натрупват се все повече доказателства, че орхидеите не са единствените "кралици на заблудата" - твърди той.

По материали от: Nature Plants, DOI: 10.1038/nplants.2015.141