Разкопки в Назарет може да дадат обяснение на някои библейски разкази за Исус

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 април 2020 в 10:46 12799 3

Кредит Wikimedia commons

Назарет. Картина от френския художник Емил Лубон (1809-1863).

Град Назарет в съвременен Израел е обвит в мистерия, тъй като се смята за мястото, където Исус е отгледан. Сега ново изследване разкрива още от тайните на града и доказателства, че хората на Назарет са отхвърлили римската култура и дори са въстанали срещи империята около 70 г. сл.н.е. 

Авторът на изследването открива, че по времето на Исус Назарет вероятно е бил доста по-голям, отколкото се е предполагало. Тези открития може да помогнат някои от историите за Исус, описани в Библията, да бъдат обяснени. 

Противопоставянето на Назарет на римските културни практики и предмети е било в ярък контраст със съседния град, наречен Сепфорис, който приема римската култура, включително и внесените предмети.

"Културното разделение може да е създало всъщност невидима бариера между Назарет и Сепфорис", обяснява автора на изследването Кен Дарк (Ken Dark), директор на Археологическия проект Назарет, в наскоро публикуваната си книга за римския и византийския период на града "Roman-Period and Byzantine Nazareth and Its Hinterland" (Routledge, 2020).

Дарк открива, че жителите на Назарет може да се опълчили на Рим по време на бунт през около 70 г. сл.н.е., копаейки пещери като укритие от римските войници. Това контрастира със Сепфорис, където монетите, изсечени по времето на бунта, свидетелстват, че е "град на мира", където жителите не са се бунтували. Изследването открива, че хората в и близо до Сепфорис са били готови да използват внесените стилове на римските глинени съдове, докато хората от и около Назарет се придържат към местния стил и са особени привърженици на съдове от варовик, материал, считан за чист от юдейските религиозни закони по онова време.

Друг контраст е, че земеделците от Сепфорис използват тор от човешки изпражнения, въпреки че тази практика е забранена според някои интерпретации на древните юдейски религиозни закони, а земеделците от Назарет избягват тази практика.

Изглежда и за погребенията на покойниците в Назарет предпочитат т.нар. гробници "кохим", които са издялани в скала и входът е затиснат с голям камък - подобно на тази, в която е погребан Исус според Новия Завет. Този тип гробници са откривани и в други части на Израел и вероятно целта е да се "покаже силната юдейска принадлежност" на починалия, обяснява Дарк в своята книга. 

Дарк провежда изследвания и разкопки в Назарет от много години и работейки по това изследване, той разглежда предишна археологическа дейност, извършвана в Назарет от други археолози.

Да разберем повече за Исус

Дарк подчертава, че целта на изследването не е да хвърли светлина върху Библията, но резултатите може да помогнат да се обяснят някои от историите за Исус, описани там.

Например, библейската история разказва, че въпреки че е израснал в Назарет, Исус не е добре приеман, когато се връща в родния си град, дори и от някои от роднините си. Според Евангелието от Марко "А Исус им каза: Никой пророк не е без почит, освен в своята родина, и между своите сродници, и в своя си дом" (Марко 6:4).

Археологическите доказателства от Назарет, които показват, че хората в района отхвърлят силно римските предмети, ценности и практики, определяйки ги за нечисти, може да са контрастирали с учениeто на Исус, смята Дарк.

"Посланието за всеобщо спасение, представяно от Исус може да е било противоречиво за местните хора, които може би са търсели да създадат културна граница между себе си и римляните".

"Сравнението между учението на Исус за религиозната чистота и това, което от археологическите доказателства изглежда е било културното отношение на хората от Назарет, предполага, че местните са виждали и това учение в разрез със собствените си представи за чисто и нечисто", допълва Дарк.

Според библейските разкази, Исус е изразявал снизходително отношение към чистотата на ритуалите, поне що се отнася до храната, казвайки "Няма нищо извън човека, което, като влиза в него, може да го оскверни; но тия неща, които излизат от него, те оскверняват човека." (Марко 7:15). Това изглежда контрастира с откритията на Дарк и други археолози в Назарет, които предполагат, че хората в града са имали стриктна интерпретация за това, което е чисто.

По-голям Назарет?

Според откритите структури е възможно Назарет да е бил по-голям, отколкото се е смятало преди. 

"Откритите доказателства от дейността на многобройни археолози през повече от един век показва съществуването на структури на жилища, помещения за съхранение и скривалища в централен Назарет, датиращи от римския период", обяснява Дарк в книгата си. "Има доказателства за земеделие, каменоделство и гробници, изрязани в скалите".

В миналото някои изследователи предполагат, че Назарет е бил съвсем малко селище по времето на Исус. Археологическите останки, анализирани от Дарк предполагат обаче, че въпреки че не е бил голям колкото Сепфорис, Назарет е бил по-голям, отколкото се е предполагало. 

Проучванията на Дарк в Назарет продължават и предстои издаването на още една книга по-късно през годината, в която са описани детайлно резултатите от конкретен обект, познат като женския манастир "Сестрите от Назарет".

Източник: Live science - Biblical story of Jesus possibly explained by excavations in his hometown of Nazareth

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

7014

3

Диди

15.04 2020 в 14:10

Излишно е да се разкопава Назарет, за да се научи нещо повече за Иисус Христос. Днес има "спасители" от неговия ранг, и то в родината ни,според собственото им мнение, изучаването на които би покрило на сто процента детайли от живота на синът Божи.

11300

2

yoghurt

14.04 2020 в 23:22

Потрес и умиление! Може ли да не познавате Библията, да цитирате грешно, да говорите за някой си Марко, да пишете Иисус грешно, поради някой шестващ неук професор в СУ, който е решил да изкоренява нещо, вкоренено от създаването на държавата ни! А това, едва ли не за “някакъв си бунт” говори за крещящо непознаване на историята, Йосиф Флавий, един от древните историци, пръв писал за Иисус Христос извън Библията, описва възстаноето на евреите срещу Рим като едно от събитията, оформили модерния свят такъв какъвто го познаваме.

Няма лошо, никой не е длъжен да познава всичко, страшното е, когато едно невежество се превърне във войнстващо, и започне да изкоренява устоите на народа ни, под претенцията за по”голяма “научност” от всичко, случило се преди. Не откривате топлата вода, драги, хората преди нас са си блъскали главите над същите проблеми, дори нищо чудно по-умно да са ги решавали, без модерните разсейващи фактори като интернет и безброй глезотии, на които основахме живота си.

12688

1

Emil Kasamakov

14.04 2020 в 19:39

"Дарк открива, че жителите на Назарет може да се опълчили на Рим по време на бунт през около 70 г. сл.н.е., копаейки пещери..."

Е, браво! Пак навреме го е открил - около 2000 години след като е описано. :)
Това е добре известното въстание от 66-та година, когато цяла Палестина въстава и прераства в Първата юдейска война. През 67-ма Веспасиан (същият, дето после ще стане император) и синът му Тит нахлуват в Галилея - точно където е Назарет. Йосиф Флавий описва как се е крил в пещера от римляните... и войната продължава до 73-та год.

Съмнявам се Дарк да е толкова глупав, по-скоро вие не сте разбрали какво е казал. Ама недейте така!