21 август 2018
  •  Говорят медиците

Разкриха част от бурното минало на междузвездния астероид Оумумауа

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 февруари 2018 в 00:4316350
Междузвездният космически обект Оумумауа, Gu Liping/Wikimedia Commons

На базата на промените в осветеността на междузвездния астероид 1I/'Оумуамуа екип учени от Великобритания, Чехия и Сърбия изчисляват скоростта на въртене и заявиха какво би могло да бъде причина за това.

Резултатите от работата са публикувани в списание Nature Astronomy.

Първите наблюдения показаха, че астероидът не се върти равномерно, както повечето небесни тела, а хаотично - без постоянен период и ос на въртене.

Авторите предполагат, че причината за това движение може да е сблъсък с друго тяло, най-вероятно в родната звездна система на астероида, което променя траекторията му и става междузвезден обект.

Ако изчисленията на изследователите са верни, хаотичното въртене на астероида може да продължи поне още милиард години. Постепенно напрежението, генерирано в различни части на астероида по време на въртенето, ще го забави.

Много е вероятно, сблъсъкът да е настъпил по време на формирането на планетите в родната система на Оумуамуа, въпреки че това е само предположение, което е невъзможно да се докаже, поради липсата на изображения на астероида с висока разделителна способност.

Оумумауа е забелязан от астрономите през октомври 2017 г. и стана първият наблюдаван  междузвезден обект, който прелита през Слънчевата система. Това е много удължен обект, чиито размери са с дължина 160 метра и ширина 30 метра. Сега той се отдалечава от Слънцето, постепенно се забавя и ще пресече орбитите на планетите, докато излезе от Слънчевата система