Разкриха идентичността на най-известното бебе-динозавър

Антония Петрова Последна промяна на 10 май 2017 в 12:59 5447 0

Илюстрация Zhao Chuan

Вкаменелост на бебе-динозавър, открит преди над 25 години в Китай, се оказа нов вид динозавър с пера. Палеонтолозите го нарекоха Beibeilong sinensis, в превод бебе дракон от Китай.

Те изтъкват, че това е първият познат вид гигантски птицеподобен динозавър, спадащ към групата на овирапторите (Oviraptorosauria).

Ембрионът Бебе Луи, както беше наречен, е било открито в гнездо с динозавърски яйца и след това изнесено тайно от Китай. Въпреки че фосилът е малък, едва 38 см. от муцуната до основата на опашката, яйцето е щяло да порасне до около 3,5 метра височина и е щяло да тежи над 1 000 кг, съобщава Science mag.

"Представям си ги като много големи птици, много подобни на огромни казуари", обяснява съавторът на проучването Дарла Зеленицки (Darla Zelenitsky), палеонтолог от Университета в Калгари.

Намирането на динозавърски яйца в Китай, Южна Корея, Монголия и Северна Америка показва, че Beibeilong sinensis вероятно са били често срещани преди около 100 милиона години. Досега са открити само три скелета на овираптори, между които и Бебе Луи, но "техните яйца са изключително разпостранени", допълва Зеленицки.

"Географското разпределение и отдалеченото разпространение на Macroelongatoolithus фосили на яйца разкриват, че гигантските овираптори са били относително разпространени и вероятно дори често срещани в началото на Късната Креда, въпреки че техните останки от скелети са оскъдни и все още предстои да бъдат идентифицирани в многи региони", пишат учените в списание Nature Communications.

Снимка: Darla Zelenitsky

Яйцата ни дават възможност да видим по какъв начин един от най-големите и най-странни динозаври се е възпроизвеждал, коментира д-р Стив Брусат (Steve Brusatte) от Университета в Единбург пред ВВС News. "Те ни карат да си представим как тези малки ембриони порастват в еднотонови, покрити с пера динозаври, които биха изглеждали много на Голямото пиле от "Улица Сезам". И са били доста странни - с пера и клюнове, но без зъби", описва Брусат.

В края на 80-те и началото на 90-те в скалите на Хенан, Китай, са открити хиляди динозавърски яйца от местни фермери. Някои от тях са били нелегално изнесени от страната. Такъв е и случаят с Бебе Луи, което се оказа внесено в САЩ. Скелетът на динозавърчето стана известно след като беше фотографирано за обложка на списание. След раздухването на случая фосилът беше върнат на Китай през 2013 г.

За да определят вида му, учени от Китай и Канада сравняват фосила с досега описани динозавърски видове и така разбират, че това е нов вид. За това заключение допринася и извършен допълнителен оглед на мястото, откъдето фермерите взимат фосила на Бебе Луи. Там палеонтолозите откриват още динозавърски яйца от същия вид. Този тип яйца са най-големите, откривани досега.

"Това е много важен екземпляр", коментира Зеленицки. Много фосили, събирани нелегало, не могат повече да бъдат открити. "Прекрасно е. Със сигурност историята с Бебе Луи приключи с щастлив край".

Източник: Nature/Zhao Chuan