Разкриха сложна подструктура в снимката на черната дупка (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 23 март 2020 в 07:18 16980 0

Изображението на черна дупка има ярък пръстен на излъчване, обграждащ „сянката”, хвърлена от черната дупка. Този пръстен е съставен от куп по-отчетливи подпръстени, които съответстват на броя на обиколките на фотоните около черната дупка, преди да стигнат до наблюдателя. Кредит: Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

Миналата година през април учените с помощта на Телескопа на хоризонта на събитията EHT (Event Horizon Telescope), мрежа от осем телескопа от цял ​​свят, представиха първата в историята снимка на черна дупка

Сега група изследователи публикува нови изчисления, които прогнозират поразително сложна подструктура в изображенията на черната дупка под силното гравитационно огъване на светлината.

„Изображението на черната дупка всъщност съдържа вложена серия пръстени“, обяснява Майкъл Джонсън (Michael Johnson) от Харвард-Смитсониан Центъра за астрофизика (CfA). „Всеки следващ пръстен има приблизително един и същ диаметър, но става все по-отчетлив, защото светлината му се врти около черната дупка няколко пъти, преди да достигне до наблюдателя. С настоящото изображение на EHT ние просто забелязахме цялата сложност, която трябва да се прояви в изображението на всяка черна дупка".

Изчисленията на екипа са подробно описани в статия, публикувана в списание Science Advances.

Изображението на EHT успя да улови „фотонната сфера“ или „фотонния пръстен“ на черната дупка, район около черна дупка, където гравитацията е толкова огромна, че принуждава фотоните да се движат по орбити.

До миналата година тази вътрешна структура на черните дупки бе загадка.

Черните дупки хвърлят сянка върху изображението на яркия заобикалящ материал, защото силното гравитационно поле може да огъва и улавя светлината. Сянката е ограничена от ярък светлинен пръстен, съответстващ на фотони, които минават близо до черната дупка, преди да избягат. Пръстенът всъщност е куп от все по-отчетливи подпръстени, а n-тият подпръстен съответства на фотони, които обикалят около n / 2 пъти черната дупка, преди да достигнат до наблюдателя. Тази анимация показва как се формира изображението на черната дупка от тези подпръстени и траектории на фотоните, които създават изображението. Кредит: Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

Новото изследване, може да доведе до много по-резки изображения в сравнение с размазаните, които сме виждали досега.

Кредит: EHT

Изследователите откриха също, че подструктурата на изображението на черната дупка създава нови възможности за наблюдение на черните дупки.
„Това, което наистина ни изненада, бе, че макар и вложените подпръстени да са почти незабележими с просто око на изображенията - дори на перфектни изображения - те са силни и ясни сигнали за масив от телескопи, наречени интерферометри“, разказва Джонсън. „Докато заснемането на изображения на черни дупки обикновено изисква много разпределени телескопи, подпръстените са перфектни за изучаване като се използват само два телескопа, които са много далеч един от друг. Добавянето на един космически телескоп към EHT е достатъчно“.

Изследователският екип включваше наблюдателни астрономи, теоретични физици и астрофизици.

„Физиката на черната дупка винаги е била красива тема с дълбоки теоретични последици, но сега тя се превърна и в експериментална наука“, коментира Алекс Лупсаска (Alex Lupsasca) от Харвард. „Като теоретик се радвам най-накрая да събера реални данни за тези обекти, за които мислим само абстрактно толкова отдавна.“
Справка: Universal interferometric signatures of a black hole’s photon ring