18 август 2018
  •  Говорят медиците

Разочарование: Звездата TRAPPIST-1 е опустошила планетите, в които можеше да има живот

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 април 2017 в 10:4042180
Голямо изригване на Слънцето, заснето от Обсерваторията Solar Dynamics. TRAPPIST-1 показва изблици с подобна сила, а планетите, обикалящи около нея са много по-близо до звездата. Източник: NASA / SDO / AIA

Данни от космическия телескоп Кеплер показаха силната активност на излъчване в системата TRAPPIST-1, която съдържа три потенциално обитаеми планети. Това означава, че тези планети са може би не толкова приветливо място за живот, съобщава phys.org.

Ново проучване, представено в Astrophysical Journal, показва, че тези светове са най-вероятно са неподходящо място за зараждане и поддържане на живот.

TRAPPIST-1 е ултрастудено червено джудже в съзвездието Водолей на около 40 светлинни години от Земята. Наскоро звездата TRAPPIST-1 стана известна благодарение на откритието, че в своята орбита има седем планети, три от които са в обитаемата зона. Учените смятат, че възрастта на системата е около 500 милиона години, което прави възможно наличието на живот.

Източник: NASA

В търсене на отговор на въпроса за възможността за зараждане и поддържане на живот на планетите на TRAPPIST-1 учени от обсерваторията Конколи (Konkoly) в Будапеща, водени от астронома Кристиан Вида (Krisztián Vida) изследват фотометрични данни за червеното джудже, получени от космическия телескоп "Кеплер", мисия К2.

Кривата на блясъка показва няколко енергийни изригвания по време на 80-дневно наблюдение.

Тези изблици са в резултат на звездния магнетизъм. Те се срещат предимно в високоенергийни лъчи - рентгенови и ултравиолетови, но най-мощните от тях се виждат и в бяла светлина. Разпределението на енергията от 42 документирани изригвания показва, че TRAPPIST-1 принадлежи към групата на активните M-джуджета. Най-силното изригване е с порядък по-мощно от най-силното изригване, регистрирано някога на Слънцето. При това планетите на TRAPPIST-1 са много по-близо до звездата, отколкото е Земята до Слънцето, така че тези изблици за тях е много по-разрушителни.

Въз основа на неотдавнашната работа на Оливия Вено от Католическия университет в Льовен (Белгия), която моделира последствията от такива изблици за планетните атмосфери, Кристиан Вида и колегите му оценяват възможните ефекти на най-тежкото избухване, регистрирано "Кеплер". Екипът е стигнал до извода, че такова събитие необратимо ще промени планетарните атмосфери, а тъй като изригванията се случват доста често, атмосфератата на планетите на TRAPPIST-1 никога няма да достигнат стабилно състояние.

Едно достатъчно силно магнитно поле може да защити потенциално обитаемите светове от вредните ефекти на звездата, но теоретичните изчисления показват, че за планети, подобни на тези, които съществуват в системата TRAPPIST-1 ще трябва да имат нереално високи магнитни полета, вариращи от десетки до стотици Гауса (магнитното поле Земята е около 0.5 Гауса). Тези резултати показват, че системата TRAPPIST-1, най-вероятно, е неподходящо място за зараждане и поддържане на живот.