21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Разцветът на животинския свят в зоната на Чернобил, заснет с видеокамери

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 април 2016 в 09:39299674

Повече от 30 години след изключването на централата зоната около Чернобил се превърна в естествен природен резерват. Оказа се, че за много диви животни радиацията не е толкова страшна. Когато го няма най-страшният хищник - човекът - почти всички видове животни са увеличили броя си.

За разцвета на фауната в Чернобилската зона бе съобщено и по рано, но изводите тогава бяха направени въз основа само на преброяване на броя на следите. Сега биолозите за първи път провеждат мащабен експеримент на специалисти от Университета на Джорджия със скрити камери в Чернобилската зона, съобщава сайтът на университета.

Изследването е публикувано на 18 април 2016 г. в списание Frontiers in Ecology and the Environment.

Инсталирани са 30 камери на територията на радиационно-екологичния резерват Полесье, който обхваща площ от 2162 км2 на територията на Беларус. Проучването е продължило пет седмици. Камери са били на 94 места по целия резерват, като на всяка позиция отстават по една седмица.

Камерите се скиват под дърво или храсти и като се поставя мазнина за привличане на животните. Разстоянието между камерите е повече от 3 км, за да не попада един и същ екземпляр пред обектива за едно и също денонощие.

Учените документират всички животни, появили се пред камерите и честотата на техните посещения.

За времето на проучването са записани 14 различни животни. На снимките горе се забелязват златка, бизон, язовец и дива свиня.

Най-често пред камерите се появяват вълци, диви свине, лисици и еноти. Всички тези видове са регистрирани дори в най-замърсените райони в Чернобилската зона.

Експериментът потвърди по-ранните предположения за голямото разнообразие от видове в Чернобилската зона, както и факта, че нивото на радиация не се отразява на разпространението на животните.

Животните се чувстват прекрасно без хора, а радиацията като че ли не им пречи.

"Не открихме никакви доказателства в подкрепа на идеята, че популациите страдат в силно замърсени райони", заяви от Джеймс Бийзли (James C. Beasley), водещ автор на изследването. "Това, което открихме е, че тези животни се намират в местообитания, които им осигуряват нещата, от които се нуждаят, храна и вода."

Биолозите казват, че при облъчване в 10-35 пъти по-високи от нормалните, животни живеят по-кратко и оставят по-малко потомство, но това не е толкова опасно за тях, както човешкото присъствие. Един нагледен експеримент е, че заселените през 90-те години група застрашени коне на Пржевалски не само са оцелели, но и са се умножили.

Кон на Пржевалски в Чернобилската зона.

#r00t
Не е бизон а зубър, но американците които са правили изследването са малко неграмотни.
r00t
22.04 2016 в 02:27 3
Яка мутация - щом чак и бизони има вече..;-)
Какъв е извода ? Навсякъде става по-добре, като няма човеци.
Танг
21.04 2016 в 13:28 1
От човека по-страшно нЕма.