Редактирането на гени с CRISPR не е толкова точно и безопасно

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 юли 2018 в 11:44 7614 0

New Scientist

Изследване на нашумелия напоследък метод на генно редактиране CRISPR показа, че все още не трябва да прибързваме с изпробването на метода върху генома на човешкото тяло, съобщава New Scientist.

Техниката може да причини големи заличавания или пренареждания на ДНК, което означава, че някои терапии, основани на CRISPR, може да не са толкова безопасни, колкото си мислехме, заявява водещият автор на новото проучване Алън Брадли (Allan Bradley) от Института Сангър. Великобритания.

"Това е първото систематично изследване на неочакваните промени, причинени от редактирането на генома със системата CRISPR/Cas9, прилаган за терапия на клетки. Открихме, че броят на промените в ДНК е значително подценен. Много е важно всеки, който мисли да използва тази технология за генна терапия, да започне много предпазливо, като вземе предвид възможните рискове", подчертава Брадли.

Публикуването на новата статия в списание Nature Biotechnology става само няколко месеца след оттеглянето на предишната работа, в която се споменават подобни странични ефекти.

CRISPR-Cas9 наподобява имунната система на бактерия срещу вируси. Тя се състои от ДНК касети (всъщност CRISPR), образувана от повтарящи се участъци и разделени с уникални последователности - спейсъри. Спейсърите са "моментални снимки" на ДНК на вируси-бактериофаги, които проникват вътре в бактериите и ги унищожават, ако не се съпротивляват достатъчно. Ако нито един от спейсърите не съответства на някакъв фрагмент от ДНК на вируса, бактерията е обречена. В противен случай, спейсърът се прицелва към специфичен ген на бактериофага и показва на протеина Cas9 (един вид молекулярни ножици) къде да направи разрез.

Технологията за редактиране на генома CRISPR направи революция в биологията, позволявайки да се създават нови разновидности на растения и животни и да се разработват терапии за широк спектър от заболявания.

Ензимът Cas9 може да бъде програмиран да отрязва участъци от клетката на определено място. Когато клетката поправи щетите, няколко ДНК букви променят мястото си - ефект, който може да бъде използван за изключването на гени.

Поне така би трябвало да работи. Но в проучвания върху мишки и човешки клетки екипът на Брадли установи, че при около една пета от клетките CRISPR причинява делеции* или пренареждане на повече от 100 ДНК букви. Такива изненадващи промени понякога са хиляди.

*Делеция (лат deletio - унищожаване) - хромозомни преустройства, при които се губи участък от хромозомата.

Риск от рак

Тази констатация не е проблем за целите, за които понастоящем се използва CRISPR. Но някои научни групи разработват лечения, които включват използването на CRISPR за редактиране на милиарди клетки в човешкото тяло. Ако Брадли е прав, има вероятност някои от тези клетки да се превърнат в ракови.

"Има риск от причиняване на рак в жив пациент", казва Брадли. "Трябва да разберем повече, преди да се втурнем в клинични проучвания върху хора".

"Смятам, че констатациите са силни", коментира Гаетан Бургио (Gaetan Burgio) от Австралийския национален университет, експерт по CRISPR, който разкритикува предишни изследвания, поставящи под съмнение безопасността на метода. "Това е добре проведено проучване и доста значимо."

Резултатите на Брадли се публикуват само месец, след като друг екип съобщи, че има риск от рак при генно модифициране на ембрионални стволови клетки, по съвсем друга причина. През миналата година се твърдеше, че CRISPR причинява много мутации далеч от целевия участък, но Бургио и други посочиха, че проучването има сериозни недостатъци и е оттеглено.

По-нови техники

"Като цяло това добавя повече предизвикателства за безопасността на генните терапии, базирани на CRISPR, но не компрометира използването му", отбелязва Бургио за новите открития.

В момента се разработват много варианти на техниката CRISPR, включително базови редактори, които променят специфични букви на ДНК и псевдоними, които не прекъсват напълно ДНК. Тези методи могат да се окажат много по-безопасни. Някои групи също използват модифицирани форми на CRISPR, за да контролират колко активен е генът вместо директно да променят генните на ДНК.

Защо учените, използващи CRISPR, не успяха да открият това по-рано?

Защото търсят малки мутации в тесен участък около целевия обект. Ако целият участък се заличи, при този подход ше изглежда като че ли няма никакви мутации. "Намирате това, което търсите", коментира Брадли.