„Реликвa от ранната слънчева система“ бе намерена на алея в Англия

Ваня Милева Последна промяна на 10 март 2021 в 07:58 5943 0

Част от метеорита Winchcombe. Кредит: The Trustees of the Natural History Museum, London

Метеорит, открит във Великобритания, съдържа изключително рядка комбинация от минерали, която може да даде на учените поглед върху това как се е образувала Слънчевата система и дори как е възникнал животът на Земята.

Метеорът озарява небето над Югозападна Англия като ослепителен огнено кълбо на 28 февруари. Още тогава специалистите подозираха, че много фрагменти от космическата скала вероятно са стигнали до земята.

Един такъв фрагмент е паднал на алея в Уинчкъмб (Winchcombe), град в Глостършир, се казва в изявление на Природонаучния музей в Лондон.

Забелязвайки черни, подобни на въглени парчета на алеята си, обитателите на къщата събират фрагментите от метеорита и бързо алармират британската мрежа за наблюдение на метеори, която след това се свърза с Природонаучния музей.

Важно е да се съберат падналите метеорити скоро след като паднат на земята, тъй като могат бързо да се замърсят от дъжд или излагане на атмосферата, съобщава Live Science. Като цяло събраните фрагменти тежат почти 300 грама и представляват първите парчета от метеорит, открити във Великобритания от 1991 г. насам, според изявлението на музея.

При изследване на скалистите фрагменти изследователите на музея идентифицират метеорита като въглероден хондрит, рядък вид метеорит, който произхожда от древен астероид, образуван в ранните дни на Слънчевата система, когато са се образували първите планети.

"Метеоритите като този са реликви от ранната Слънчева система, което означава, че могат да ни кажат от какво са направени планетите", обяснява в изявлението Сара Ръсел (Sara Russell), изследовател от музея, изучаващ въглеродни хондритни метеорити.

"Но ние също ... смятаме, че метеорити като този може да са донесли водата на Земята, осигурявайки на планетата нейните океани".

Кредит: The Trustees of the Natural History Museum

Самият метеорит прилича малко на въглен, но е много по-мек и по-крехък, обяснява в изявлението Ашли Кинг (Ashley King), изследовател в музея, изучаващ метеоритите. Структурата загатва, че космическата скала съдържа меки глинести минерали и следователно някога е съдържала воден лед. По принцип въглеродните хондритни метеорити обикновено съдържат комбинация от минерали и органични съединения, включително аминокиселини, градивните елементи на протеините

"Това е почти удивително невероятно, защото работим по космическите мисии за кацане на астероид, вземане на проба и връщането й на земята Hayabusa2 и OSIRIS-REx, а този материал изглежда точно като материала, който те събират", обяснява Ръсел.

И двата космически кораба са проектирани да съберат проби от астероиди. Hayabusa2 се завърна на Земята през 2020 г. , носейки 4,5 грама космическа скала, а OSIRIS-REx трябва да достави около 60 грама проби през 2023 г., се казва в изявлението.

Кредит: The Trustees of the Natural History Museum

Но благодарение на метеорита Winchcombe, изследователите на музея сега имат над 280 грама въглероден хондрит за изследване. Минералите вероятно са оцелели при падането си на Земята, защото са се спуснали сравнително бавно, сблъсквайки се със земята със скорост 46 800 км/ч, отбелязват изследователите.

Въпреки че това може да звучи бързо, метеоритите могат да достигнат скорост до 252 000 км/ч, докато преминават през атмосферата - скорост, която би накарала въглеродния хондрит да се разпадне, преди изобщо да удари земята.

Що се отнася до метеорита Winchcombe, „фактът, че се движеше доста бавно и след това, че бе събран толкова бързо след падането, избягвайки всякакви валежи, които биха могли да променят девствения му състав, означава, че току-що наистина сме извадили всичко",  споделя Сара Ръсел.

Източник: Rare meteorite, a 'relic of the early solar system,' falls on a driveway in England, Live Science