20 април 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Резултатите от научните изследвания все повече се преувеличават

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 декември 2015 в 10:5014980

Има ясно изразено нарастване на количеството позитивни думи, които се използват в заглавията и анотациите на научните статии, съобщава онлайн-изданието Nature.

Основания за това заключение дава скорошно изследване на холандски учени под ръководството на психолога Кристиан Винкерс (Christiaan Vinkers). Изследователите анализирали заглавията и анотациите на всички научни статии в базата на PubMed от 1974 до 2014 г.

Оказало се, че учените все по-често използват епитети за своите резултати, като "удивителни", "зашеметяващи", "иновативни".

За четвърт век броят на текстовете, които имат поне една "позитивна" дума в заглавието или анотацията, нараснал от 2% на 17,5%. Същевременно честотата на поява на "неутрални" или "негативни" думи почти не се е изменила.

В списъка от "позитивни" думи например влизат "потресаващ", "удивителен", "ярък", "великолепен", "иновативен", "вдъхновяващ", "феноменален", "уникален" и др. За "негативни" са определени думи като "разочароващ", "тревожен", "безнадежден", "посредствен", "неприемлив" и др.

Авторите на новото изследване обясняват, че въпросните промени не са следствие от нараснало количество на важни открития и изследвания. Причината се крие в редакционната политика на водещите научни списания - за да се приеме статията, тя трябва да изглежда ярка, значима и новаторска. Тази тенденция е особено видима при по-малко престижните списания.

За сравнение учените анализирали също динамиката на езика в книгите, публикувани в същия период (1974-2014). Тогава на помощ им дошъл сайтът Google Books Ngram viewer. При тях подобна тенденция не била забелязана, затова може да се каже, че проблемът не е в промяната на езика, както би могло да се предположи, а именно в научните публикации.

"Днес думите, чрез които се описват резултатите от изследванията, се определят не от съдържанието, а от маркетинговите качества", казва Винкерс.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Истинският произход на 4/20
Истинският произход на 4/20
20 април 2019 в 16:0011599
Как възниква съзнанието?
Как възниква съзнанието?
16 април 2019 в 11:352013
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.