Рядък фосил на 150 млн години свидетелства за битката между калмар и птерозавър

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 04 февруари 2020 в 10:20 8299 0

Кредит Hoffmann et al. Scientific reports 2020

Илюстрация на ловното поведение на Rhamphorhynchus muensteri.

Ако някога сте се чудили кой би спечелил битката между калмар и птерозавър, фосил на 150 милиона години разкрива, че поне в един случай, птерозавърът е отстъпил и дори е изгубил зъб в това сражение.

Фосилът разкрива в невиждани досега детайли идеално запазеното меко тяло на главоногото - което само по себе си е рядко срещано като фозилен запис - заедно със зъб, определен като принадлежащ на птерозавъра Rhamphorhynchus muensteri, забит в него. Докато не е известно дали древният калмар е загинал при тази атака, това е първото пряко доказателство за неуспешно нападение на птерозавър към главоного.

В изследването, публикувано в списание Scientific Reports, учените от Университета на Лестър във Великобритания и Рурския университет в Бохум, Германия, описват колко важни са тези доказателства за възстановяването на отдавна изгубени хранителни вериги.

Фосилът е открит във варовиковата зона от късна юра Solnhofen в Бавария, Германия, обект известен с откритията на отпечатъци от мекотелесни същества като медузи, които обикновено биха се разложили без да оставят следа, заради меката въглеродна кал, превърнала се във варовик на мястото, където някога е имало лагуна. Всъщност изключително добре запазеният екземпляр от Plesioteuthis subovata дори съдържа фосилизирана мастилна торбичка с черно мастило вътре.

Във фосила ясно се виждат запазени зъба на птерозавъра (В), както и торбичката с мастило. Кредит: Hoffmann et al, 2020, Scientific Reports

Има доказателства, че Rhamphorhynchus се е хранил с калмари, тъй като останки са откривани във фосилизирани птерозавърски стомаси преди. Но не беше известно как птерозаврите улавят калмарите, дали ловуват, или се хранят с вече умрели животни. Дали ги изваждат от повърхността на водата или се гмуркат в нея, за да ги уловят.

Калмарът е напълно пораснал индивид с дължина 28,5 см, а най-големият познат екземпляр от R. muensteri е с дължина 1,26 м и размах на крилете 1,81 м, така че не е трудно да си представим как птерозавъра лови много по-малкия по размер калмар. R. muensteri имат и извити, остри, подобни на клюн челюсти с остри зъби, изнесени напред, идеални за ловене на риба.

Зъбът на птерозавъра с дължина 19 мм. Кредит: Hoffmann et al, 2020, Scientific Reports

Анализирайки фосила и ъгъла на проникване на зъба, учените предполагат, че птерозавъра е атакувал калмара на или близо до водната повърхност. Според тях това предполага, че плячката е била улавяна по този начин и може би дори птерозаврите са се носили по повърхността подобно на съвременните чайки, вместо да се гмуркат. Късият торс и крака на R. muensteri са особености, откривани и при други птерозаври, за които е известно, че помагат на излитането от вода.

Учените заключват, че вероятно видът е по-скоро ловец, отколкото да се храни с вече умрели животни, и ловува близо до повърхността на водата. Други фосили, откривани преди, показващи R. muensteri, попаднал в челюстите на хищни риби, което доказва, че за да може воден вид да улови летящ, взаимодействието трябва да се случва близо до водната повърхност.

Птерозаврите често неправилно са наричани летящи динозаври, но те изобщо не са динозаври. Нито пък са предшественици на птиците. Те са летящи влечуги. И динозаврите, и птерозаврите споделят общ предшественик, но съвременните птици са потомци на малки пернати динозаври, а не на древните "крилати гущери".

Източник: IFLScience - 150-Million-Year-Old Squid Fossil With Pterosaur Tooth Embedded Shows Rare Failed Hunting Attempt