Риба в мътна вода: Грешният избор на сексуален партньор създава нови видове (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 05 декември 2019 в 11:31 4897 0

Има огромно количество видове африкански цихлиди. Кредит: OakleyOriginals, Flickr,  (CC BY 2.0)

Когато хората изберат грешната половинка, това може да завърши с развод. Когато цихлидите изберат грешна половинка, това може да доведе до еволюцията на изцяло нов вид.

Според новите изследвания рибите се чифтосват с видове извън тях, ако оцветяването на мъжкия е достатъчно привлекателно или ако женската не може да го види правилно.

Това не е лош резултат за обикновено злощастна грешка и това е една от основните причини тази цветна рибка да е толкова изключително разнообразна с цяла гама от ярки шарки, форми и размери.

Международен екип проучва 2000 риби и анализира ДНК на повече от 400 риби цихлиди от две сладководни езера в Източна Африка. Те откриват повече от 40 нови вида в езерото Мверу в Конго, което се е формирало преди около един милион години. Изследванетро им е публикувано в Nature Communications.

Обитаващите обикновено сладководни езера на Африка цихлиди имат навика да се чифтосват с грешен партньор. Когато водите са мътни и подробностите са размити, женските могат случайно да въведат нови гени в популацията си.

„Това се случва, защото когато се е образувало езерото, водата е била много мътна и е било невъзможно да се виждат добре цветовете, така че женските не са били много взискателни при избора си на половинка в новата си среда“, разказва еволюционният биолог Джоана Майер (Joana Meier) от Университета от Кеймбридж.

„Чифтосването между цихлиди от различни водни системи може да даде много разнообразно потомство, съчетаващо генетичните черти на двата родителски вида".

„Открихме невероятно разнообразие от екологично разнообразни нови видове - наречени радиации (radiations) - които досега бяха неизвестни".

За сравнително кратък период от време, според авторите, тези погрешни сексуани приключения са предизвикали експлозия на нови видове риби. Днес всъщност цихлидите са една от най-разнообразните групи риби на планетата.

Например в езерото Мверу новото проучване разкри 40 нови вида. Но когато езерото се е образувало за първи път, преди около милион години, този воден тяло съдържало само два вида цихлиди - от Конго и Замбези.

Допълнителният анализ на ДНК разкри, че тези нови риби произхождат от смесица на двата вида предци.

Много от сега живеещите цихлиди са се развили едва наскоро, което означава през последните милиони години. В езерото Малави например повече от 800 вида са произлезли от оригиналните цихлиди, които са живели там до преди 2 милиона години. А в езерото Виктория има повече от 700 различни вида цихлиди, които са еволюирали през последните 150 000 години.

Този случай на бърза еволюция даде много различни видове, които са генетично съвместими, което означава, че могат да произведат жизнеспособни и плодовити хибридни потомства. В резултат на това някои изследователи твърдят, че хибридизацията е това, което е довело до толкова голямо разнообразие на цихлидите.

Тествайки това в лаборатория, изследователите установяват, че женските риби цихлиди избират своя партньор и те са отговорни за станалото. Екипът откри, че при определени обстоятелства женските ще изберат мъжки от различен вид, които имат подобно оцветяване като на самците от собствения им вид. Те откриват също, че когато осветлението е лошо, женските не могат да различават дали мъжките са от собствения им вид или от друг, тъй като не могат да видят правилно цветовете им.

Авторите подозират, че това вероятно се е случило през всички онези милиони години, когато първите цихлиди са се озовали в новообразувано езеро.

„Новият вид цихлиди са адаптирани да използват всички налични хранителни ресурси в езерото. Някои се хранят с ларви на насекоми, други - със зоопланктон или водорасли. Някои новооткрити риби са хищници с големи зъби“,  разказва Майер.

Фосилните записи показват, че рибите съществуват повече от 500 милиона години, което ги прави много стари в еволюционен мащаб. Има 30 000 различни видове риби и много от тях са много различни една от друга.

"Очакването да се чифтосват извън собствения си вид е като да очаквате кон да се чифтосва с котка, защото и двамата имат четири крака и опашка", се коментира в статия за проучването на Университета Кеймбридж.

Много хора мислят, че цихлидите са един и същи вид, но има повече от 1300 вида цихлиди и много от тях са популярни аквариумни риби. Те са предимно сладководни риби, а по-голямата част от видовете са африкански, проявяващи огромно разнообразие в големите африкански езера, където се провежда това 10-годишно проучване.

"Нашите изследвания показват, че хибридизацията може да подхрани еволюцията на нови видове, което е нова находка", коментира Майер.

"Езерото Мверу ни даде рядката възможност да проучим взаимодействията между развиващите се нови видове и показа, че в нова среда с много екологични възможности хибридизацията може да бъде нещо добро, което всъщност увеличава биоразнообразието".

Справка: Joana I. Meier, Rike B. Stelkens, Domino A. Joyce, Salome Mwaiko, Numel Phiri, Ulrich K. Schliewen, Oliver M. Selz, Catherine E. Wagner, Cyprian Katongo, Ole Seehausen. The coincidence of ecological opportunity with hybridization explains rapid adaptive radiation in Lake Mweru cichlid fishes. Nature Communications, 2019; 10 (1) DOI: 10.1038/s41467-019-13278-z