Рискът комета да удари Земята е по-голям, отколкото се смяташе досега

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 декември 2015 в 18:32 6225 0

Кредит NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

Космическият кораб на НАСА, New Horizons след прелитането си покрай Плутон преди шест месеца, е насочен към 45-километров транс-Нептунов обект в края на 2018 г.

Кометите са много по-опасни за Земята, отколкото се предполагаше досега, смятат британски астрономи.

Преглед на последните изследвания на учените от Кралското астрономично общество са публикувани в декемврийския брой на Astronomy & Geophysics (A&G), за за тях съобщава сайтът на Royal Astronomical Society.

Повечето проучвания на потенциално опасните небесни тела са съсредоточени върху обекти от астероидния пояс между Марс и Юпитер. Екип астрономи от Обсерваторията Арма (Armagh Observatory) и Университета на Бъкингам обаче смятат, че откритите през последните две десетилетия стотици гигантски комети, наречени "кентаври" представляват много по-голяма опасност за живота на нашата планета, отколкото астероидите.

Гигантските комети, наречени "кентаври" имат нестабилни орбити и пресичат пътищата на масивните външни планети Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Гравитацията на тези планети може в някакъв момент да отклони тези обекти в посока към Земята. Според оценката на астрономите веднъж на 40-100 хиляди години Земята се подлага на интензивна бомбардировка от тези тела.

"Кентаврите" са много по-големи от повечето астероиди от пояса между Марс и Юпитер. Диаметърът им достига 60-100 км и се състоят от камъни и лед.

"Разпадането на тези гигантски комети ще предизвика непостоянен, но продължителен период на бомбардиране в течение до 100 000 години" - заяви съавторът на изследването Бил Нейпиър (Bill Napier) от Университета в Бъкингам пред The Guardian.

Астрономите смятат, че тези тела трябва да бъдат включени в списъка на активно наблюдаваните обекти поради високия им риск от сблъсък със Земята.

Външната Слънчева система, доколкото я познаваме. В центъра на картата е Слънцето, а в близост до него са мъничките орбити на планетите от земен тип (Меркурий, Венера, Земя и Марс). В ярко синьо са близките до кръг траектории на гигантските планети: Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Орбитата на Плутон е показана в бяло. Движещите се винаги отвъд орбитата на Нептун транснептунови обекти (TNOs) са в жълто: показани са 17 орбити на транснептунови обекти от общо откритите до момента над 1500 TNO обекти. Показани в червено са орбитите на 22 "кентавра" (от около 400 познати обекти), а това са основно гигантски комети (повечето са с размер 50-100 км, но има и по няколко стотин километра в диаметър). Тъй като "кентаврите" пресичат пътищата на големите планети, орбитите им са нестабилни: някои в крайна сметка ще бъдат изхвърлени от Слънчевата система, но други ще бъдат отклонени навътре, следователно, ще бъдат опасност за живота на Земята. Източник: Duncan Steel. (натиснете с мишката, за да я разгледате в по-голям мащаб)