Ритъмът на съня, който взе Нобел

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 октомври 2017 в 13:45 10935 0

Тазгодишната Нобелова награда за физиология или медицина бе присъдена на трима учени, направили ключови открития в работата на нашия вътрешен часовник.

Наградата от 9 милиона шведски крони (1,1 милиона долара) ще се сподели от Джефри Хол (Jeffrey Hall) от Университета на щата Мейн, Майкъл Росбаш (Michael Rosbash) на  Университета Брандис в Масачузетс и Майкъл Йънг (Michael Young) от университета Рокфелер в Ню Йорк.

Ако някога сте работили нощна смяна или сте пресекли няколко часови зони със самолет, знаете, ако не спим в синхрон с планетата, може да се отрази на здравето ни.

Животът на Земята е адаптиран към въртенето на планетата ни.

Отдавна е известно, че живите организми, включително хората, имат вътрешен биологичен часовник, който им помага да се адаптират към регулярния ритъм на деня. Но как работи всъщност този часовник?

Джефри Хол, Майкъл Росбах и Майкъл Йънг са успели да надникнат вътре в нашия биологичен часовник и изяснят неговия вътрешен механизъм. Техните открития обясняват как растенията, животните и хората адаптират своя биологичен ритъм, така че да се синхронизира с въртенето на Земята.

Тазгодишните лауреати на Нобелова награда успяха да изолират гена (наречен периодичен ген - period gene), който контролира нашия ежедневен биологичен ритъм. Те показаха, че този ген кодира протеин (PER), който се натрупва в клетките през нощта, а след това се разгражда през деня. Впоследствие те идентифицират допълнителни протеинови компоненти, показвайки механизма, уреждащ самоподдържащия се часовников механизъм вътре в клетката. Благодарение на тях се знае, че функцията на биологичните часовници се основава на един и същ принцип в клетките на всички многоклетъчни организми, включително хората.

Опростена илюстрация, показваща как се регулира обратната връзка на периодичния ген. Фигурата показва последователността от събития по време на 24-часовия период. Когато периодичният ген е активен, той кодира периодична мРНК, която се транспортира до цитоплазмата на клетката и служи като шаблон за производството на протеина PER. Този протеинът се натрупва в ядрото на клетката, където активността на периодичния ген се блокира. Това води до механизма на потискащата обратна връзка, който стои в основата на циркадианния ритъм.

С това откритие се поставят основите за разбирането на биологичния часовник на молекулярно ниво.

Биологичният часовник е включен в много аспекти на нашата сложна физиология. Голяма част от нашите гени се регулират от биологичния часовник, а оттам и внимателно калибрирания циркаден ритъм адаптира физиологията в различни фази на деня. Часовникът регулира важни функции като поведението ни, нивото на хормоните, съня, телесната температура и обмяната на веществата. Когато е налице временно несъответствие между нашата външна среда и този вътрешен биологичен часовник, например, когато пътуваме в няколко часови зони и усетим "часовата разлика", се засяга нашето здраве и може да се повиши риска за различни заболявания.

Благодарение на фундаменталните открития на тримата лауреати, циркадната биология се превърна в огромно и много динамично поле на изследвания с важни последици за нашето здраве.