Робот-терминатор ще спасява Големия Бариерен Риф от нашествие на морски звезди (ВИДЕО)

Никола Кереков Последна промяна на 07 септември 2015 в 08:18 4989 0

Кредит Andrea Izzotti/Shutterstock

Морските звезди "Трънен венец" скоро ще са под прицела на робот-терминатор.

Учени от Queensland University of Technology (QUT) са проектирали робот, който убива с механична прецизност, но все пак няма причина да се притеснявате - неговата цел няма да са хора или пухкави животни. Този робот-терминатор ще убива, но с благородна цел: спасяването на Големия Бариерен Риф. Рифът от години е под обсада от морските звезди "Трънен венец" (crown-of-thorns starfish - COTS) - бодлива напаст, която изяжда и унищожава коралите, които служат за основа на най-сложната подводна екосистема на планетата. COTSbot е новия защитник на коралите.

Преди около 50 години, учени алармират света, предупреждавайки за разрушителните способности на тези бодливи морски звезди. Те имат склонност да атакуват рифовете на вълни и от 60те години на миналия век е имало 3 такива вълни на нападения от трънния венец. В момента се намираме в разгара на 4тата популационна експлозия на тези безгръбначни същества. Според учени, пораженията върху кораловите рифове предизвикани от пълчищата морски звезди отстъпват само на тези вследствие на циклони. В изследване на Австралийския институт по Морски науки от 2012 г. открива, че този вид морска звезда е отговорен за повече от 40% от наблюдаваното уредяване на покривката от корали.

До сега работата по контролиране популацията на морските звезди бе възлагана на гмуркачи, които убиват морските звезди като ги инжектират с разтвор от говежда жлъчка. Стотици хиляди морски звезди са били убити по този начин. Но Големият Бариерен Риф е огромен и просто няма достатъчно водолази, които да се борят с упорития вредител.

Ново направление

И тогава на помощ идва COTSbot - подобен на подводница робот-убиец, специално разработен да разпознава и неутрализира морските звезди "Трънен венец". Този робот няма нужда от почивки, той няма семейство и няма нищо против да работи без заплащане. Двама учени от QUT са проектирали този подводен дрон, така че той да може да прекара пълна 8-часова смяна, избивайки по около 200 морски звезди за това време. Роботът използва инструмент подобен на хобот с вграден пневматичен инжекционен апарат, който да пробожда морската звезда и да инжектира отровата.

COTS е програмиран да разпознава морските звези от другите невинни морски обитатели. "Компютърните му системи притежават сериозна изчислителна мощ, така че COTSbot може да действа автономно, докато е във водата," обяснява Ферас Даюб (Feras Dayoub) от факултета по наука и инженерство към QUT. "Ако роботът не е напълно сигурен, че нещо е морска звезда, той ще снима обекта, след което снимката ще бъде проверявана от човек, чието становище ще се предава директно към паметта на работа." След като роботът си свърши работата, водолази ще минават, за да се погрижат за малкото оцелели морски звезди.

Учените планират да изпратят COTSbot на пробни мисии по-късно този месец, като докато текат тестовете, те планират да продължат работата по осъвършенстването на навигационните системи на работа. Първоначалните тестове ще се извършват съвместно с хора, които ще потвърждават дали робота идентифицира правилно всяка от целите си преди да му се позволи да пристъпи към действие и да я убие. Автономните тестове са планирани да започнат през декември и ако всичко върви по план, изследователите се надяват да съберат достатъчно финансиране, за да продължи проекта към следващия му етап. В крайна сметка, те се надяват флота от 10 до 100 COTSbot-а да бъдат разположени на служба в рифа.

"Колкото повече COTSbot-ове се разположат, толкова по-голямо значение ще играят те в програмата за изтребление на трънния венец," обяснява Матю Дънбейбин (Matthew Dunbabin) от Institute for Future Environments към QUT. "Роботите ще могат да работят ден и нощ при всякакви метеорологични условия."

Ако всичко върви по план, може би дните на трънения венец са преброени.

Източник: D-Brief и Science Alert