Роди се странна звезда, когато две бели джуджета се сляха, вместо да се взривят

Ваня Милева Последна промяна на 04 март 2020 в 00:00 7497 1

Когато звездите се сблъскат... Кредит: University of Warwick/Mark Garlick

Вероятно в резултат от драматично сливане между две древни звезди се появи причудливо бяло джудже

Белите джуджета са малките, плътни, горещи ядра на средномащабни звезди (подобни на нашето Слънце), останали след като са изгорили горивото си и са изхвърлили външните си слоеве. Тези бледи звездни останки бавно се охлаждат.

Белите джуджета са често срещани във Вселената, но сега Марк Холандс (Mark Hollands) от Университета Уоруик, Великобритания, и неговите колеги са открили екземпляр на 150 светлинни години от Земята с някои много странни характеристики.

То има маса около два пъти по-голяма от средната за бяло джудже, а също така изглежда, че се движи през Млечния път изключително бързо - по-бързо от 99% от съседите си.

Най-изненадващото нещо е външната му атмосфера, която има високи нива на въглерод и много ниски нива на водород и хелий. „Това не са характеристиките, които бихте очаквали да видите, когато изследвате обикновено бяло джудже“, коментира Холандс.

Всички тези странности сочат към едно заключение -  това бяло джудже просто не може да се е оформило в процеса на обичайната еволюция на звездите. То трябва да е продукт на сблъсък преди милиард години между две древни бели джуджета със среден размер, разказва Холандс.

Екипът предполага, че тези звезди са започнали да обикалят една около друга в двойна система, но остарявайки, те все повече взаимно се приближавали, докато се слеят.

Астрономите внимателно наблюдаваt малките промени в повърхностната яркост на звездата, което може да разкаже повече за нейното ядро. Звездата, която е резултат от сливане, трябва да има различна централна структура от тази, образувана при по-обикновени обстоятелства, разказва Холандс.

Находката може да има важно значение за опознаването на структурата на Вселената. Някои бели джуджета избухват в свръхнова, когато умрат, а астрономите използват тези експлозии, за да определят колко са далеч от нас.

„През последното десетилетие се повдигна отново въпросyт какво предизвиква тези събития“, коментира Холандс. Фактът, че този сблъсък не е довел до експлозия, би могъл да ни отговори на първо място как и защо белите джуджета стават свръхнови и да ни помогне да произведем по-точни карти на нашия галактически квартал.

Справка: Nature Astronomy, DOI: 10.1038/s41550-020-1028-0

Weird star was born when two white dwarfs merged instead of blowing up, NewScientist.com

04.03 2020 в 09:46

А за масата, нещо? Така си и мислех, няма данни защото не се и намеква за орбитален партньор.

Иначе има достатъчно примери за сливащи се бели джуджета от близки орбити. Въпрос на маса е да не се взривят включително след пълното си сливане.

Извън фанфарите, заслугата на авторите е че са намерили обект, който явно е приключил процеса на сливане на две относително малки джуджета.