Рогозин към руските учени: Толкова ли е важно да публикувате в чужди списания?

Ваня Милева Последна промяна на 08 юни 2022 в 00:01 16888 1

eRosita Дмитрий Рогозин

Ръководителят на Роскосмос Дмитрий Рогозин коментира изявленията на учени, по-специално на академика и научния директор на Института за космически изследвания на Руската академия на науките Лев Зельоний, че е невъзможно да се включи телескопа eROSITA в съвместната астрофизична обсерватория "'Спектр-РГ"  без съгласието на немските колеги.

„Нашият институт - всички учени - категорично възразяват срещу това предложение. Това възражение е както по политически, така и по технически причини“, заявава Зельоний по-рано в коментар за Gazeta.Ru.

Физикът обяснява опасенията си, че първо не е ясно дали е възможно произволно да се контролира eROSITA и дали руската страна разполага с „кодовете за обработка“. Второ, струва си да се помисли как ще се отрази по целия свят подобно решение за руските учени: в края на краищата нито едно рецензирано научно списание няма да приеме за публикуване данни, получени „неоторизирано“ – „и ще са прави".

„Ами не публикувайте. Или основната ви цел е да бъдете публикувани в чужди списания?” , отговаря Дмитрий Рогозин, цитиран от изданието naked-science.ru.

Това, че на руски учени може да бъде забранено да публикуват своите изследвания в чужди научни медии, се обсъжда още през март, няколко дни след началото на войната в Украйна. Има прецеденти, но официално нито едно издание не обяви такова решение, въпреки че една платформа Web of Science, обединяваща бази данни от публикации в научни списания и патенти, включително тези, които отчитат взаимното цитиране, затвори достъп за клиенти от Русия.

Ситуацията с руско-германската обсерватория "Спектр-РГ"

Преди няколко дни ръководителят на Роскосмос инструктира руските специалисти самостоятелно да се подготвят да възобновят работата на телескопа eROSITA на "Спектр-РГ", астрофизична орбитална обсерватория, създадена в Научно-производственото обединение "Лавочкин" по поръчка на Руската академия на науките с участието на немски специалисти. Тоест, без да се чака решението или разрешението на колегите им от Германия.

Обсерваторията е оборудвана с два рентгенови телескопа, работещи на принципа на рентгеновата оптика: руският ART-XC от Института за космически изследвания на Руската академия на науките и eROSITA.

В края на 2021 г. е завършена половината от научната програма, сканирайки Галактиката за четвърти път в рентгенови лъчи и е започнато петото от планираните осем проучвания на небето. Но през февруари тази година, няколко дни след началото на руската инвазия в Украйна, германската страна реши да изключи eROSITA и да го приведе в безопасен режим. Телескопът ART-XC продължава да работи.

Както отбелязва Александър Ширшаков, генерален дизайнер на Научно-производственото обединение "Лавочкин", е възможно да се възстанови напълно работата на "Спектр-РГ" за няколко дни - веднага щом германските партньори са готови.

eROSITA (extended ROentgen Survey with an Imaging Telescope Array) е широкообхватен рентгенов телескоп на борда на руско-германската обсерватория „Спектр-РГ“ и е разработен под ръководството на Института за извънземна физика на Обществото "Макс Планк" в Мюнхен. eROSITA е чувствителен рентгенов телескоп, способен да доставя дълбоки, контрастни изображения на много големи области от небето в енергийния диапазон ~0,2-8 keV. Задачата на eROSITA е откриването на много големи извадки (~100 000 обекта) от галактически купове до червени отмествания z>1, за да се проучи широкомащабната структура във Вселената, да се тестват и характеризират космологичните модели, включително тъмната енергия.

Източник: «А вы не печатайте». Рогозин ответил на опасения ученых из-за планов включить немецкий телескоп на «Спектре-РГ», naked-science.ru

2099

Mateevk

08.06 2022 в 10:02

Кому въобще да нужни тия изследвания? Та скоро всичко тука ще загине и ще станем като останалите безжизнени обекти във вселената. Същият този Рогозин го каза вчера, заплашвайки българите със Сармат.