Руски гаф с отработено ядрено гориво причинил радиоактивното замърсяване в Европа

НаукаOFFNews Последна промяна на 15 февруари 2018 в 13:26 9613 2

Кредит The Bellona Foundation

Оградата на съоръжението "Маяк" в южната част на Русия, където френски учени смятат, че е имало инцидент миналата есен.

В продължение на 2 седмици през септември и октомври миналата година следи от изотопа рутений-106 бяха регистрирани из цяла Европа - задействайки детекторите от Норвегия до Гърция и от Украйна до Швейцария.

Радиоактивният облак бе прекалено слаб, за да бъде опасен, съдържащ не повече от няколко грама материал, но неговият произход бе мистерия, разказва Science Magazine.

Сега учени от Френския институт по радиационна защита и ядрена сигурност (Institute of Radioprotection and Nuclear Security - IRSN) в Париж твърдят, че изотопът може да е бил освободен от ядреното съоръжение "Маяк" край Озиорск в Южна Русия. IRSN твърди, че изтичането може да се е случило, когато техниците на "Маяк" нескопосано са произвели силно радиоактивен компонент за физически експеримент в Националната лаборатория "Гранд Сасо" (Gran Sasso) в Италия.

Руското правителство и държавният ядрен оператор Россатом категорично отрекоха да се е случил инцидент.

Междувременно международен комитет, създаден от Института за ядрена безопасност към Руската академия на науките (ИБРАЕ) в Москва, който заседава на 31 януари, е разделен по въпроса за произхода на замърсяването.

Въз основа на компютърен модел, който използва данни от проби от въздуха и метеорологичните модели, IRSN заключи в началото на октомври 2017 г., че рутеният най-вероятно произхожда от южната част на Урал. Към това мнение се присъединяват и немските им колеги. Френският екип продължи да изключва редица потенциални източници, включително злополука в ядрен реактор. Такъв инцидент щеше да изхвърли много други радиоактивни замърсители освен рутений.

В Южен Урал е и тайното съоръжение "Маяк" - сцена на една от най-тежките ядрени аварии в света преди 60 години, а спекулациите скоро се насочиха към евентуална авария в завода за преработка, който извлича изотопи от отработено ядрено гориво. Докладът на IRSN, оповестен на 6 февруари, твърди, че опитът на "Маяк" да произведе капсула церий-144, предназначен за "Гранд Сасо", "трябва да бъде изследван" като възможна причина. Учените от "Гран Сассо" се нуждаят от церий за търсене на хипотетични частици, наречени стерилни неутрино.

Симулация на френските учени показва къде се е появил облакът рутений-106, по-тъмните цветове означават по-голяма вероятност. N. DESAI/SCIENCE; (DATA) INSTITUT DE RADIOPROTECTION ET DE SÛRETÉ NUCLÉAIRE

Очакваното количество освободен радиоактивен рутений може да дойде само от обработката на няколко тона отработено ядрено гориво, казва IRSN. Нещо повече, съотношението на рутений-106 към по-бързо разпадащия се изотоп рутений-103, открит в по-малки количества миналата есен, показва, че горивото трябва да е било извадено от реактора година или две по-рано. Отработеното гориво обикновено се охлажда около десет години, преди да се преработи, така че изглежда, че е подготвян материал за приложение, изискващо високи нива на радиоактивност, отбелязва IRSN.

Това отговаря на описанието на експеримента за стерилни неутрино в "Гранд Сасо", известен като SOX и подкрепен от италианския Национален институт за ядрена физика (INFN) и френската Комисия за алтернативни енергийни източници и атомна енергия. Това изисква източник, който е изключително радиоактивен и много малък, обяснява говорителят на SOX Марко Палвавичини (Marco Pallavicini), физик в Университета в Генуа, Италия. Той съобщи, че Mayak Production Association е единствената компания, която може да го достави и е подписала договор през есента на 2016 г. да произведе капсула  церий, която се очаква да пристигне в началото на 2018 г.

Но през декември 2017 г. компанията заяви, че не може да достигне желаното ниво на радиоактивност. ("Руснаците не казаха абсолютно нищо" за изтичане на радиация, коментира Палавичини). Това означаваше, че SOX не разполагаше необходимата чувствителност и на 1 февруари INFN обяви, че експериментът е закрит, което Палъличини определи като "голям удар" за учените.

Неконтролираното покачване на температурата по време на отделянето на церий от отработеното гориво в "Маяк" би могло да превърне част от рутения в отпадъците в газообразен рутениев оксид. Този газ щеше да излезе през филтрите на съоръжението и да се втвърди в хладния външен въздух, превръщайки се в малки частици от твърд оксид, които биха могли да се разпространят из Европа, обясни Жан-Кристоф Гариел (Jean-Christophe Gariel), директор по здравните въпроси на IRSN.

Директорът на IBRAE Леонид Болшов нарича сценария на IRSN "добра хипотеза", но погрешна. От една страна, казва той, процесът на разделяне никога не достига "горещата фаза". И във всеки случай, добавя Болшов, "големите операции" върху отработеното гориво в "Маяк" са извършени в края на октомври 2017 г. след освобождаването на рутений. Болшов предполага, че "доста рядко метеорологично събитие" може да е транспортирало рутения от все още неизвестно място в южната част на Урал, откъдето се е разпространило.

Представител на руския ядрен регулатор Росстехнадзор, който инспектира "Маяк" през ноември 2017 г. заяви, че не са забелязани аномалии месец преди събитието, но не предоставя данни в подкрепа на това твърдение.

Физикът от Принстънския университет Франк фон Хипел (Frank von Hippel) заяви, че не вижда "никаква грешка в анализа на IRSN". Той отбелязва, че количеството на отделения рутений-106, което френският екип е изчислил - между 1 грам и 4 грама - съответства на 30 грама церий-144, необходим за SOX, тъй като отработеното гориво съдържа двата изотопа в съотношение около 1:14. И въпреки че облакът над Европа бе безвреден, инцидентът в "Маяк" би могъл да означава, че хората, живеещи наблизо, са взели "потенциално значителни дози в белите дробове", коментира фон Хипел.

20.02 2018 в 18:50

Стояне, да не засираш тоя сайт, бива ли?