14 декември 2019
  •  Говорят медиците

САЩ позволи генетичните експерименти за деца от трима родители

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 февруари 2016 в 13:0063481
Снимка: Juan Gartner/SPL

Генетични експерименти, които да доведат до раждането на дете от трима родители планира да разреши Управлението по контрол на качеството на храните и лекарствата на САЩ (FDA).

Жените, чиито деца имат риск да получат тежки наследствени болести, ще им бъде позволено да заменят дефектните митохондрии в своите яйцеклетки с такива от здрав донор. По този начин геномът ще бъде формиран не само от бащата и майка, но и от донора на митохондриите. Това съобщава американската Национална академия по медицински науки

Но на майките с дефектни митохондрии обаче ще бъде разрешено да имат само синове. Това ще гарантира, че техните внуци няма да бъдат засегнати, ако се проявят някакви непредвидени последствия от тази спорна форма на ин витро процедура, отбелязва NewScientist.

Човешкият геном е набор от генетична информация, съдържаща се в клетките на човека. Разполага се в 23 двойки хромозоми в ядрата на всяка клетка.

Митохондриите са енергийните централи на нашите клетки. Те имат своя собствена ДНК, която се предава по майчина линия и е различна от хромозомите в ядрото. Това се дължи на факта че в процеса на оплождането, сперматозоида допринася само с половината генетичен материал, докато всички митохондрии на бъдещия ембрион идват в яйцеклетката.

Мутациите в митохондриалната ДНК може да доведат до слепота, пристъпи, деменция или умствено увреждане и дори преждевременна смърт. В момента такива наследствени болести са нелечими.

Препоръката да се извърши процедурата само за синове е остро критикувана от учените във Великобритания, чийто парламент даде зелена светлина за митохондриалната заместителна терапия миналата година без никакви ограничения.

furios 04.02 2016 в 17:43 1