Само една капка кръв в мозъка може да предизвика автоимунна атака

Наука OFFNews Последна промяна на 17 октомври 2015 в 09:30 10962 0

Кредит Wellcome Image Awards

Повърхността на жив мозък

Ново изследване на Института Гладстон показва, че една капка кръв в мозъка е достатъчна да активира автоимунен отговор, подобен на този при множествена склероза (MS). Това е първата демонстрация, че въвеждането на кръв в здрав мозък може да предизвика периферните имунни клетки да навлязат в мозъка и след това да предизвикат мозъчни увреждания.

Нарушаване на кръвно-мозъчната бариера позволява на протеини от кръвта да попаднат в мозъка и това е ключова особеност на MS - инвалидизиращо автоимунно заболяване на главния и гръбначния мозък. Въпреки това, все още не е ясно дали нарушаването на кръвно-мозъчната бариера предизвиква автоимунния отговор или е вследствие от него.

В настоящето изследване, публикувано в Nature Communications, учените са създали нов животински модел, за да определят дали нарушаването на кръвно-мозъчната бариера може да е причина за автоимунитет. Те открили, че инжектирането само на една капка кръв в мозъка предизвикало имунен отговор в мозъка, което от своя страна задействал верижна реакция, водеща до възпаление и лезии в миелиновата обвивка. Миелинът изгражда защитен слой, който изолира нервните влакна в мозъка и е основното място, където се наблюдават поражения при MS. Освен това, учените успели да набележат конкретен протеин в кръвта като причина за този патологичен процес - това бил фибриногенът, който е един от основните фактори на кръвосъсирването.

"Тези открития осигуряват напълно нова гледна точка, що се отнася до това как имунната система атакува мозъка - той възлага основна роля на кръвта в появата и прогресията на заболяването," твърди Катерина Акасоглу (Katerina Akassoglou), старши научен сътрудник в Института Гладстон и професор по неврология към Калифорнийския университет, Сан Франциско. "Това отваря възможности за нови типове лечения, които са насoчени към факторите на кръвосъсирването при лечение на автоимунитет."

Фиброгенът активира имунните клетки на мозъка, наречени микриглия и ги кара да изпращат сигнали, с които викат на помощ имунни клетки от други части на тялото. Когато тези периферни имунни клетки - основно макрофаги и Т клетки - навлязат в мозъка, те атакуват миелина.

"Нашите резултати предоставят първото доказателство, че кръвта предизвиква Т клетъчен отговор срещу структури в мозъка," обяви първия автор Дже Кю Рю (Jae Kyu Ryu), учен от екипа в Института Гладстон. "Не само, че потвърдихме, че наличието на кръв в мозъка, привлича периферните имунни клетки, което само по себе си е достатъчно за увреждане на миелиновата обвивка, но ние също идентифицирахме фибриногенът, като критичен протеин, участващ в този процес."

За да потвърдят своите открития, учените дезактивирали гена, кодиращ рецептора за фибриноген (комплемент рецептор 3 или CD11b/CD18) в микроглиялните клетки, като по този начин фибриногенът не може да взаимодейства с тези клетки. Потискането на това взамодействие блокирало автоимунния процес, пречейки на микроглията да сигнализира на периферните имунни клетки и това предотвратило уврежданията върху миелиновата обвивка и възпалението в мозъка. Учените сега опитват да блокират фибриногена, използвайки методи с естествени или малки синтетични молекули като потенциална нова терапия срещу автоимунни реакции срещу мозъчни структури, чрез потискане на възпалението, предизвикано от микроглиалните и Т клетките.

"Тези открития поставят под въпрос общоприетото схващане, че миелин-специфичните Т клетки задействат възпалителния процес в мозъка чрез активация на микроглията," твърди Скот Земвил (Scott Zamvil), професор по неврология в Калифорнийския Университет, Сан Франциско и съавтор в публикацията. "Това изследване демонстрира, че оригиналната парадигма може де протича и в обратна посока. По-точно, първоначалната активация на микроглията и мозъчните макрофаги може да предизвиква активирането на Т клетки."

Учените твърдят, че разработването на модел на кръв-индуцирано мозъчно възпаление е много ценно средство, тъй като може да се използва за тестване на нови медикаменти. Тези механизми може да участват не само в предизвикването на автоимунни разстройства, но и при други мозъчни заболявания, в които има възпаление или нарушаване на кръвно-мозъчната бариера, включително травми на мозъка, инсулт, болест на Алцхаймер и други демеции.

Източник: Science Daily