Радикален (и за някои може би плашещ) план предвижда създаване на кръгообразна самолетна писта с цел намаляване на разхода на гориво и оптимизиране на трафика, съобщава ВВС.
Кръглата писта ще позволи на три самолета да излитат и кацат по едно и също време. Изследователите предлагат пистата да е с диаметър 3,5 км, тоест колкото три прави писти в момента, а страните й да са с вътрешни наклони.
Според експертите от проекта Endless Runway, писта тип "Индикар" може да революционизира въздушните превози, като позволи на самолетите да излитат и кацат независимо от посоката на вятъра.
Кръглите писти биха намалили времетраенето на пътуването, но и откриват възможност за намаляване на вредите по околната среда, тъй като самолетите ще изгарят по-малко гориво, обясняват учените от проекта.
"Физически ограничения на пистите, като турбулентните вихри зад самолета и страничните ветрове, затрудняват подобряването на конвенционалните летищни конфигурации", обясняват от екипа на Endless Runway пред Daily mail. Техният проект "може да предизвика пробив във възможностите за устойчиво действие на летищата, като се избегнат физическите ограничения на конвенционалните писти чрез промяна на точките на откъсване и докосване на самолетите до земята".
Кръглата система ще бъде разделена на 18 пистови сегмента, което означава множество точки на достъп. Три самолета ще могат да излитат и кацат едновременно, като всеки един от тях ще използва ограничена секция от кръга. И ще могат да правят това от която и да било посока.
Проектът предвижда три различни сценария за кацане - при силни ветрове, слаби ветрове и променящи посоката си ветрове. При първата ситуация самолетите ще летят до точката на докосване при насрещен вятър. При условия на слаб вятър няма метеорологични ограничения, което скъсява интервалите на кацане и елиминира необходимостта за оставяне на пространство. При променящи се ветрове, последователността на самолетите може да се "мести" съобразно посоката на вятъра.
Според екипа на Endless Runway, системата работи независимо от посоката на ветровете за разлика от правите писти. Това означава, че самолетите могат да излитат и кацат от всяка посока. "Пътниците ще преживеят леко завъртане. Поради центробежните сили самолетът автоматично ще се забави и ще се отправи към центъра на пистата. Но няма да има усещане все едно сте на увеселително влакче", обяснява и уверява Ханк Хеселинк (Hank Hesselink) от Авиокосмическия център на Холандия.
Въпреки обещанията за ефикасност, засега тестовете на този вид дизайн са недостатъчни. През 90-те години американските военноморски сили тестват идеята за прилагане на кръгли писти като използват автомобилни тестови писти. Тестовете, документирани от Popular Science през 1966 г., разкриват провеждането на опити през 1964 г. и 1965 г. като се е използвала писта с наклони с диаметър 2,5 км.
Пилотите първоначално споделят, че усещането е като "летене в дупка", но съвсем скоро станали привърженици на този дизайн. По време на тестовете са извършени няколко успешни излитания и кацания. Идеята обаче никога не се осъществява на практика.
Проектът Endless Runway, финасиран от Европейската комисия, е само за симулации за проверка на радикалния план. Един ден обаче проектът би могъл да бъде стъпка напред в нарастващите пътнически нужди в авиосектора. "Има огромна нужда от още летища. Хората наистина искат да летят. Летищата стават все по-претъпкани с хора. Кръглата писта е по-ефикасна що се отнася до справяне с целия този трафик", коментира Хеселник.
Графика на кръгла писта от юни 1919 г.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари