27 януари 2020
  •  Говорят медиците

Съставено е ново "Дърво на живота" с повече от 2 млн живи организми

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 септември 2015 в 10:2439020
Това кръгово родословно дърво на формите на живот на Земята се смята за първия проект, обхващащ 3.5 милиарда години история как животът е еволюирал и се е разклонявал. Снимка: duke.edu

Със съвместните усилия на 11 институции е представено ново  "Дървото на живота" с около 2,3 милиона вида живи организми (животни, растения, гъби и микроорганизми ). Дървото изобразява отношенията между живите същества, как се отклоняват едно от друго с течение на времето, проследявайки ги обратно в началото на живота на Земята преди повече от 3,5 милиарда години.

Резултатите от изследванията на авторитеса публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences, а за работата им разказва сайтът на Университета Дюк в Северна Каролина.

Проектът представлява описание на еволюционните връзки на 2,3 милиона видове и е първата стъпка към създаването на огромен указател, аналог на Wikipedia, за изследване на 3,5 милиарда години еволюция на живота на Земята.

Както отбелязват авторите, първата версия на "Дървото на живота" е съдържала по-малко от 500 вида. Десетки хиляди по-малки "дървета" са публикувани през годините за избрани клонове на "Дървото на живота", някои съдържащи повече от 100 000 видове - но това е първият път, когато тези резултати са комбинирани в едно "дърво", обхващащо всички живи организми. Крайният резултат е цифров ресурс, който се предлага безплатно онлайн, за да се използва от всеки и дори да се редактира, подобно на "Wikipedia" за еволюционни дървета.

За създаването му са използвани повече от 7500 филогенетични изследвания, публикувани между 2000 и 2012 г. в повече от сто научни списания. Но, както отбелязват учените, само едно на всеки шест изследвания, авторите представят своите данни в цифров вид. По-голямата част от еволюционните дървета са представени под формата на PDF-файлове, които не могат да се записват в базата данни и да се интегрират със съществуващите материали. Учените отбелязват, че това води до разминаване между наличната информация за организмите и достъпните данни за тях.

"Това е първият реален опит да се свържат точките и да се свържат всички заедно", - заяви водещият изследовател Карен Карстън (Karen Cranston) от Университета Дюк. "Мислете за това като версия 1.0".

Текущата версия на дървото заедно с основните данни и изходния код може да изтеглите от тук.