Създаден е изкуствен неврон, който може да общува с живи неврони (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 юни 2015 в 12:52 11434 0

Напълно работещ изкуствен неврон на базата на органична биоелектроника са успели да създадат шведски учени от Каролинския институт. В него няма "живи"части, но той може да имитира работата на нервните клетки и да общува с други неврони.

Изследването е публикувано в списание Biosensors and Bioelectronics, а подробно може да прочете за него в сайта на Каролинския институт.

Невроните са специализирани клетки на централната нервна система. Те образуват невронна мрежа, в която клетките комуникират една с друга с помощта на сигнали. Сигналите се излъчват от клетките и се разпространяват посредством йони, генериращи електрически заряд, който се движи през тялото на неврона. Зарядът върви по аксона (който е израстък на неврона), стига до окончанието му, където в синапса се превръща в химически сигнали или невротрансмитери.

Невротрансмитерите са биологично активни химични вещества, които предават нервните импулси между клетки през синаптичното пространство между неврони или например, от неврони към мускулни клетки.

До неотдавна, симулацията на дейността на невроните се е осъществявала само чрез електрически сигнали. Но сега шведските учени са създали биоелектронно устройство, което може да получи и да разпознава химически сигнали, които може да предава на човешки клетки.

"Нашият изкуствен неврон е направен от токопроводящи полимери и работи като човешкия" - заяви водещият изследовател Агнета Рихтер-Далфорс (Agneta Richter-Dahlfors), професор по клетъчна микробиология. - "Чувствителният компонент на изкуствен неврон "чувства" промените в химичните сигнали и ги преобразува в електрически. А на втория етап електрическият сигнал се превръща в невротрансмитер ацетилхолин, който вече може да въздейства на живи клетки."

Устройство още не е с размерите на неврон. Следващата цел ще бъде да се миниатюризира, след което ще бъде възможно да се имплантира в човешко тяло. С негова помощ ще може да се подобри състоянието на пациенти с нарушения на нервната система.

Ще може да се стимулират неврони чрез химически сигнали, получавани от различни части на тялото. В бъдеще това ще помогне да се заобиколи участък с увредени нервни клетки.