Създаден е каталог на цветовете за търсене на извънземен живот

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 март 2015 в 10:03 6731 0

Кредит terradreams.de

Международна група от учени е направила важна стъпка, улесняваща търсенето на извънземен живот. Тя е съставила библиотека от "цветовете на Живота" - първият каталог, съставен от цветните подписи на микробният живот на Земята, които е възможно да се намерят и в спектрите на други планети, съобщи сайтът на Университета Корнел.

"Тази база данни ни дава нова представа как може да изглеждат далечните обитаеми светове," - казва водещият автор на проучването професор по астрономия Лиса Калтенгър (Lisa Kaltenegger) от Университета Корнел, изучаваща екзопланетите и моделите на потенциално обитаемите светове. - "Ние разгледахме най-разнообразен диапазон от форми на живот, някои от които се срещат в най-негостоприемните за живите организми части на Земята".

"Голяма част от историята на живота на Земята е написана от микробите" - обясняват авторите на изследването в статия, публикувана на 16 март в изданието на Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). - "Много е вероятно, животът на екзопланетите да еволюира също от едноклетъчни организми до многоклетъчни същества. Сега ние представяме първата база данни, предназначена да търси микробен живот, подобен на земния. Каталогът съдържа екстремофили (организми, живеещи в екстремни условия), намиращи се в най-негостоприемните райони на света. Благодарение на наблюденията на спектъра на излъчванията, можем да подготвим целите за следващото поколение свръхчувствителни телескопи, които ще търсят широко разнообразие на живот на екзопланетите".

Осем от 137-те микроорганизми от каталога на цветните подписи на формите на живот на Земята.

Астрономите вече могат да определят състава на планетите, изследвайки спектъра на отразената им светлина. В новото проучване, учените са систематизирали дължините на вълните на светлината, отразена от 137 вида микроорганизми - от бацили, събрани в пустинята Сонора и микроорганизми от вида Halorubrum chaoviator, живеещ в Мексико до представители на видовете Oocystis minuta, намерени в езерата на остров Мартас Винярд.

илюстрация: NASA

Ако учените намерят в спектъра на екзопланетите пикове с дължина на вълната, съответстваща на цвета на земни видове в инфрачервената област на светлината, то това би било косвен признак за наличието на живот на планетата.

Базата данни е публично достъпна тук.