Създаден е първият в света ембрион-химера от маймуна и човек

Обаче не му бе позволено да просъществува повече от две седмици.

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 август 2019 в 07:47 13542 0

Международен екип учени, работещи в лаборатория в Китай, воден от испанския биолог Хуан Карлос Исписуа, обяви създаването на първия в света ембрион-химера  на маймуна с човешки клетки.

Химерите са животни или растения, чиито клетки съдържат генетично разнороден материал, докато в нормалните организми всяка клетка съдържа един и същ набор от гени.

Екипът от учени от Института Солк (САЩ) и Католическия университет в Мурсия (UCAM), Испания, все още не е публикувал своите открития, но съобщава в El País за създаването на хибрида.

По етични съображения ембрионът е унищожен на 14-тия гестационен ден. Експертите твърдят, че хибридът е можел да се роди, но е бил абортиран преди ембрионът да може да развие централна нервна система. Смята се, че експериментът е важна стъпка към бъдещата употреба на животни за трансплантация на човешки органи.

Екипът генетично модифицира маймунски ембриони, като деактивира гените, които са от съществено значение за формирането на неговите органи. Учените след това инжектират в ембриона човешки стволови клетки, които са способни да създават всякакъв вид тъкан.

Изследователите потвърдиха, че повече подробности от изследването ще бъдат публикувани в известно научно списание.

Екипът на Хуан Карлос Исписуа (Juan Carlos Izpisúa) също така е създал и първия хибрид на прасе и човек през 2017 г., но проектът е по-малко успешен.

Създадени са и хибриди между плъхове и мишки, видове, които са пет пъти по-близки, отколкото човек и прасе.

„Нашите резултати са много обещаващи“, заяви биологът от UCAM Естрея Нунес (Estrella Nunez).

„Ние се опитваме да продължим напред и да експериментираме не само с човешки клетки и гризачи и прасета, но и с примати“, допълва Хуан Карлос Исписуа. „Страната ни е пионер и световен лидер в тези разследвания“. Ученият намеква, че изследването е струвало много хиляди евро.

„Нашата крайна цел е да създадем човешки орган, който да бъде трансплантиран, но пътят към тази цел е още по-интересен“, отбелязва Нунес.

Но въпреки че потенциално би донесла много ползи, някои все още са против практиката на създаване на изкуствени химери в лаборатория.

Досега повечето страни и хора от научната общност държат на червената линия на 14-ия ден, когато ембрионът трябва да бъде унищожен, точно преди да развие централна нервна система.

„Какво ще стане, ако стволовите клетки избягат и образуват човешки неврони в мозъка на животното? Ще ли да има съзнание? И какво се случва, ако тези стволови клетки се превърнат в сперматозоиди? “, пита доктор Анхел Рая (Angel Raya), директор на Центъра за регенеративна медицина в Барселона.

Тази седмица японският учен Хиромицу Накаучи получи одобрение от японското правителство да проведе тестове. Професорът ще вмъкне човешки стволови клетки в гризачи в опит да отгледа човешки панкреас вътре в животното.

През 2016 г. организацията на американските Национални институти по здравеопазване (NIH) заяви, че скоро може да бъде премахната забраната за финансиране на химерните изследвания.

Те ще дадат възможност да се научи повече за човешкото развитие, да се създадат модели на болести и да се отглеждат човешки органи за трансплантация на болни пациенти.

Източник: Human-monkey hybrid embryo grown in China – scientists celebrate at breakthrough, MediaPressNews